Last information....
The international aviation salon "Maks" opens in Zhukovsky on August, 18th, 2009. Pilots of "Russian knights" had training in piloting of planes. It is joint flight. One of planes has run away. Presumably - malfunction of hydraulics or hit of a bird in the engine. There was a collision of two fighters. In one of fighters was crew of one pilot and in other fighter was crew of two pilots. Colonel Tkachenko was in crew of the double crew fighter. The pilot of the single crew fighter
ejected in the first seconds from collision. The single fighter has fallen in a small town in the house. The house is destroyed, six next houses have burnt down. Two civil seriously injured, four have received small wounds, victims are not present. One of pilots of the double plane
ejected in the first seconds from collision. Colonel Tkachenko has seen civil houses under plane. He has not
ejected. He has not switched off the engine and has directed the plane across village
border in the field. Colonel Tkachenko
ejected after village border when the crash of airplane was not
hazard to life for civil. Colonel Tkachenko
ejected before explosion some seconds. The double fighter has fallen in field and has blown up. But explosion was very strong and dangerous to colonel Tkachenko. Colonel Tkachenko was lost by blast wave of fire and splinters... The parachute has flashed and has burnt down in the sky...
It is a heroic act.
He is real Hero....
RIP
Radio:
http://www.radioscanner.ru/files/dow...16-09-2009.wavУверенный голос командира четко раздает распоряжения: "Влево пошли, продолжаем". В этот момент в воздухе тяжеленные самолеты, словно послушные ласточки, выстраиваются в ровные фигуры. Все это происходит на огромной скорости.
"Подтянулись!" - голос командира даже интонацию меняет, отдавая распоряжения.
Примерно в 13.02 по московскому времени в эфире происходит следующее:
"...2-41 наблюдаем справа...". "Плавно на поворотный 1200". "Понял, наблюдаю". "Переходим на... пятый...". "3800" ...
Судя по этой команде, летчики заканчивают маневр и расходятся, перестраиваясь для выполнения новой фигуры.
Вдруг среди мерного развития эфира раздаются гудки, писк, и наступает тишина... пауза длится около 35 секунд. Получается, что голос заслуженного летчика России Игоря Ткаченко звучит в последний раз... на этой записи этого нет, но радиоперехват уловил голос другого летчика: "Дым из двигателя, прыгай!"
Дальше на радиоволне, на которой велись переговоры подготовки летчиков, готовящихся к авиасалону МАКС, появляются голоса руководителей полетом. Сразу же принимается решение о подъеме в воздух вертолета. Доложено о том, что над местом падения виден купол парашюта:
"Двигатели выключай!" "2-44-й. Засекайте отметку, наблюдаю парашют". "2-44 - 900 метров над точкой падения". "Я понял вас, поднимаю вертолет. Упал в чистое поле. Саксофон-контроль, саксофон-контроль, 75-243. Зафиксировали координаты?"
Становится ясно, что потерпели катастрофу два борта - 2-42 и 2-41. Эти названия фигурируют в переговорах:
"2-41? 2-41 катапультировался, купол видел. 2-44 позволяю".
На перекличку в эфире не отзывается "пятый":
"Пятый, ответь шестому. Третий. Второй. Четвертый. Четвертый шестому отвечаю... Пятый, где? Потерял. Я его не видел. Не отвечает. Столкновение с ним? Да. Понял. Отвечаю: 2-44. Так точно. Наблюдал 2-41-го. У 2-42-го был пожар.
С пожара наблюдал катапультирование 2-42-го. 2-43 наблюдал катапультирование 2-42-го, борт 14 был. Купол наблюдал".
Обстановка во время переговоров накаляется. Становится ясно, что катастрофа может обернуться серьезной трагедией.
"Стою над местом падения 2-41-го. Четвертый шестому ответил. Наблюдал падение 14-го борта. В поле упал. Ничего не повредил. Есть, понял. Купол тоже его наблюдал. Что вы в заблуждение вводите? Б**. Не нервничайте".
Machine translation. I’m sorry.
The confident voice of the commander accurately distributes orders: "To the left have gone, we continue". Heavy planes are built in equal figures as if obedient swallows. All it occurs on huge speed.
"To close!" - Commander making order.
Approximately at 13.02 Moscow time on air there is following:
"... 2-41 it is observable on the right...". "Smoothly on rotary 1200". "Has understood, I observe". "We pass on... The fifth...". "3800"...
Judging by this command, pilots complete maneuver and disperse, being reconstructed for fulfillment of a new figure.
Suddenly among measured development of an aether hooters, peep are distributed, and there comes silence... The pause lasts about 35 seconds. It turns out that the voice of the deserved pilot of Russia Igor Tkachenko sounds last time... On this record of it is not present, but the radio interception has caught a voice of other pilot: "Smoke from the engine, Eject!"
Further on a radio-wave on which negotiations of preparation of the pilots preparing for an air show MAX were carried on, there are voices of heads flight. At once the decision on lifting in helicopter air is made. It is reported that over a falling place the canopy is visible:
"Engines switch off!" "2-44. To tark a mark, I observe a parachute". "2-44 - 900 metres over a falling point". "I have understood you, I lift the helicopter. Has fallen in an open country. The Saxophone-control, a saxophone-control, 75-243. Have fixed co-ordinates?"
It becomes clear that have suffered accident two edges - 2-42 and 2-41. These names figure in negotiations:
"2-41? 2-41 catapulted, parachute saw. 2-44 I allow".
On muster "fifth" on air does not respond:
"The fifth, answer the sixth. The third. The second. The fourth. To fourth sixth I answer... The Fifth, where? Has lost. I it did not see. Does not answer. Collision with it? Yes. Has understood. I answer: 2-44. So it is exact. Observed 2-41. 2-42 had a fire.
From a fire observed catapulting of 2-42. 2-43 observed catapulting of 2-42, an edge 14 was. The parachute observed ".
Conditions during negotiations are heated. It becomes clear that accident can turn back serious tragedy.
"I am above a place of falling of 2-41. To fourth sixth has answered. Observed falling of 14th edge. Has in the field fallen. Has damaged nothing. Is, has understood. The parachute too observed it. What do you enter into error? **. Be not nervous".
| This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1336x1106 and weights 239KB. |