Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 9760 / today visits: 9760 |
Děkuji Mirkovi za podrobný popis.
Na fotkách se ta mašina jeví velmi tmavá. Osobně si myslím že tmavší než (relativně světlá) ocelově šedá tak jak ji známe na ostatních SNB mašinách. Takže marking v obtiscích je interpretace, kterou si lze vyložit dle sebe. Nikdo neví, zatím, jak skutečně ten stroj vypadal.
Fundovaný rozbor OK-ZBB(BBB) od P. Kloučka :
Verze/charakteristické znaky: AAC.1 Toucan, francouzská poválečná výroba, na pravém boku krátká nákladní vrata, za nimi pětiúhelníkové okno, na levém boku pětiúhelníkové okno za dveřmi, výfuky středového motoru vnějším potrubím, výfuky krajních motorů vystupují za krytem, na motorových gondolách přídavné nasávače, sloupek antény vyosený vpravo, kola podvozku balónového typu (menší průměr disku). Při službě u Letectva SNB již nese standardní německá kola z Ju 52 a podvozkové nohy bez aerodynamických krytů.
Zbarvení: celý povrch snad v hliníkovém nátěru, před kabinou černý pás proti oslnění (standardní zbarvení strojů AAC.1) jdoucí i přes vršek prstence středového motoru. U firmy Baťa nejprve doplněna jen černá imatrikulace na trup a křídla v dělené formě a na SOP praporový znak. Později zřejmě došlo k obnově nátěru - nad okna trupu přibyl za kabinu nápis Baťa n.p. Zlín, prstenec středového motoru a čela krytů krajních motorů ještě s oddělenou tenkou linkou za natřeny snad červenou barvou, změněn font imatrikulace a vlajka na SOP zmenšena tak, že se vešla jen na pohyblivou část. Po převzetí do služeb Letectva SNB byl opatřen červenými doplňky podle předpisu pro letectvo SNB, tj. příď, VOP, motorové kryty a náběžná hrana křídla v šarlatové červené. Snímky z roku 1949 dokladují jeho podobu v hliníkovém nátěru s červenými doplňky, imatrikulace nenese bílý lem a je nejspíše v barvě červené, na SOP sférický znak snad s bílým lemem. V roce 1951 se již stroj objevuje v tmavší základní barvě, snad ocelové šedé, červené doplňky zůstávají. Červená, bíle lemovaná imatrikulace OK-BBB na trupu a křídle v dělené formě. Na SOP sférický znak s bílým lemem. Ve filmu Botostroj se na přídi pod kabinou nalézala ještě velká číslice 4, zatím se nepodařilo zjistit, zda to byl pozůstatek označení předchozího uživatele nebo práce filmařů.
Záznamy o provozu: Stroj zakoupila firma Baťa z Francie počátkem roku 1946. 29.1.46 přilétá ze Zlína pilot Jansa na Ruzyň, kde je proveden imatrikulační let. Druhý den stroj odlétá zpět do Zlína a od února je hojně využíván pro mezinárodní i vnitrostátní lety. Do civilního rejstříku je stroj zapsán pod číslem zápisu 932 dne 1.2.46 jako Junkers Ju 52 typ AAC.1, v.č. 111, výrobce Atelier Aéronautique de Colombes Francie, motory BMW 132Z výrobce Gnome-Rhone Paříž nesly výrobní čísla 310506, 310546 a 310532. Majitelem je Baťa a.s. a domovský přístav Baťov. Opravou z 24.1.49 je majitel změněn na Svit n.p. a domovské letiště Gottwaldov/Otrokovice, druhá oprava z 31.7.49 stroj převádí pod Ministerstvo vnitra, velitelství bezpečnostního letectva a stroj se přesouvá do Prahy. Dochází také ke změně imatrikulace na OK-BBB. Oficiální výmaz z rejstříku je proveden až v rámci hromadných čistek v říjnu 1959. Přílet na Ruzyň ze Zlína již s imatrikulací OK-BBB a pilotem letectva SNB Kašparem je zaznamenán 29.3.49, tedy čtyři měsíce před oficiální změnou v rejstříku. Minimálně v roce 1952 byl stroj hojně využíván k výcviku svazarmovských výsadkářů, velitel Letectva SNB Eliáš s ním navštěvoval krajské aerokluby a prováděly se seskoky zájemců z širokého okolí. Pravděpodobně poslední působení tohoto stroje bylo při natáčení filmu Botostroj (snad 1953, premiéra 1954), kde hrál roli osobního letounu zlého kapitalisty, majitele obuvnické továrny. Při té příležitosti zmizel znak ze SOP, imatrikulace byla zbavena bílého lemu a pod okny trupu se objevilo logo firmy Botostroj. Některé prameny uvádějí, že stroj byl při filmování zapálen a zničen. Ve filmu ale nic takového vidět není. Závěrečná scéna s nehodou je částečně tvořena ne příliš zdařenou animací a následně na zemi hoří nějaké neidentifikovatelné trosky. Osobně se nedomnívám, že by kvůli tomu zničili pravděpodobně ještě funkční stroj (minimálně pojíždění se všemi motory byl schopen).
Dle Irra – JAKAB: AAC.1.111 (výroba Ju 52 ve Francii), zápis 1.2.46 jako OK-ZBB, vlastník Baťa a.s. 24.1.49 opraveno na OK-BBB, vlastník Velitelství Bezpečnostního letectva Praha, výmaz 15.10.54.
Ostatní: Pro výsadkové lety se vyjímala vrata na pravém boku a částečně byl otvor zakryt zábradlím, podle kterého výsadkáři postupovali k seskoku.
Ahoj vespolek,
já bych měl zase dotaz ohledně Avie C-2 konrétně OK-BSF, kterou nabízí staré KP. Byla v barvě hliníku nebo byla šedá či RLM 02 + červené doplňky? Na internetu jsem viděl obojí. Mám černobílou fotku pouze B-0222 po nouzáku, ale já to z toho nepoznám.
díky.
Mirek.
Nejsem znalec, ale nebyla by celkem logická RLM02? Po Němcích ji muselo zbýt docela dost....
Využívám toto starší téma. Chci stavět Ju-52/3M OK-BBB tedy v barvách poválečného bezpečnostního letectva. Poradí někdo správný odstín šedozelené barvy? V obtiscích APC Dekals je uvedena tmavá zelená, což je dle mě špatně. V publikaci Letouny Junkers v ČSR od Miroslava Irry je jakási světlejší šedozelená. I když jsem projel toto celé téma, odstíny jsou zde v utajení. Poradí někdo? Pokud nechcete z jakýchsi důvodů veřejně, mail je v hlavičce. Zdraví L. W
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|