Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 18353 / today visits: 18353 |
"O tomto sestřelu se zmiňuje například pan Rajlich, mám pocit i JaPo v knize Luftwaffe Over Czech teritory 1945. Ale stejně se mi nepodařilo zjistit koho vlastně W/C.Kelsey v noci z 24/25.4.1945 na svém Mosquitu Mk.VI u Líbeznice sestřelil. Ale třeba neumím jen hledat.
Petr Tomančák"
neumím odpovědět na serveru hloubkaři, kde jsem dotaz našel.
Odpověď je v Aerojournal 22 - byl to JU 88G, pilotovaný Maj Schonertem, velitelem NJG 5
Petře Pražáku nesmírný dík!!!
Incident z 18.03.45 je popsán také v knize 359th Fighter Group, str 110.
Stalin měl údajně ruské piloty, kteří se účastnili tohoto incidenti, nechat zastřelit a totéž chtěl po Rooseveltovi. Jediný kdo byl odsouzen, by Ltn. Robert McIntosh. Dostal pokutu a poslali ho domů.
Ještě ke Koldunovi
Stejný incident je popisován na serveru forum valka
S tímto stíhačem je i spojen zajímavý incident - sestřel amerického P-38 Lightning.
B. A. Smirnov v knize Něbo mojej mladosti popisuje incident takto:
Dne 7. 11. 1944 skupina sovětských vojsk oznámila letectvu, že se k ní blíží 2 skupiny nepřátelských letadel - cca 25 - 30 strojů. Jedna část zaútočila na vojska, druhá své kolegy kryla ze vzduch. Sovětská obrana proti nim vyslala 8 stíhačů pod vedením Hrdiny SSSR, kapitana A. I. Koldunova. Sovětští piloti sice identifikovali útočníky jako Američany, nedokázali se však s nimi spojit. Neznali vlnové rozsahy, používané Američany, a nebyl čas je zjišťovat. Koldunov se proto rozhodl navázat optický kontakt, vyletěl jim naproti a předváděl svá výsostná označení. Američané v zápalu boje jeho signály nepochopili a považovali Koldunovův let začelní útok. Střet byl nevyhnutelný. Trval jen několik sekund, protože skupina útočící na pozemní vojska svůj útok přerušila a odlétla. Stíhači si vyměnili několik dávek a také se od sebe odpoutali. Výsledkem souboje byly 4 sestřelené P-38 a 2 Sověti. Na zemi byla zabita řada vojáků, včetně velitele gardového tělesa (Gvardiji korpus) generála G. P. Kotova.
Následovalo vyšetřování, při kterém se věci vyjasnily. Celý souboj byl výsledkem nešťastné náhody a omylu. V troskách jednoho z P-38 byly nalezeny letové doklady, které ukazovaly, že si Američané spletli místo útoku. Namísto k městu Niš se dostali k 84 km vzdálenému městu Priščina, které již od Němců bylo osvobozeno. Takovéto omyly v navigaci se čas od času stávaly. Incident skončil smírně, obě strany se navzájem omluvily.
Koldunov byl oceněn za rozvahu a bylo konstatováno, že svým zásahem zabránil ještě větším ztrátám na sovětské straně, neboť Američané útok přerušili a odlétli. Někteří účastníci souboje pak jeden ze sestřelených P-38 připisují Koldunovovi. Tento sestřel je pak jako jistý uváděn i některými autory
( např. http://my.tele2.ce/airacesww2/airaces/aces/sovaces/sovacese.htm )
pramen - http://aces.boom.ru/all1/koldun2.htm
Překlad textu níže.
O Koldunovi a P-38, ze zprávy velitelství 866IAP:
17.11.44 v 12:50 12 P-38 napadly jednotky 3. ukrajinského frontu u Chamurlia. 1 P-38 byl sestřelen sovětskou protiletadlovou obranou a spadl 1km v blízkosti letiště, v 13:00 dva jak-9 vzlétly: Krivonogih a Shipulya, 13.05 6 jak-9 vzlétlo: Bondar, Surnev, Železnov, Pociba, Žestovskij a Serdjuk. V 13,10 vzlétla dvojice jak-3: Koldunov a Krasjukov.
Shipulja po prvním průletu zasáhl P-38, který spadl asi 500 metrů v blízkosti letiště a shořel.i, Krivonogih bojoval se dvěma P-38 a po úspěšném vertikálním manévru zasáhl jednoho z nich, hořící P-38 spadl 8-10km od letiště. Jak boj pokračoval, Krivonogih se dostal na šestku jiný P-38, ale uletěl mu do palby aaa zbraní, které zaměřily P-38. Letadlo začalo kouřit a dopadlo na zem asi 3 km od letiště.
Z druhé skupiny šesti jaků Bondar, Surnev a Železnov poznali, že letadla nesou americké označení a snažili se vyhnout boji, když na ně Lightningy útočily, prováděli úhybné manévry. Po chvíli Lightingy, pravděpodobně poté, co rozpoznaly sovětské letouny, opustily boj.
Serdyukov byl napaden Lightingem ihned po startu, úspěšně se vyhnul a pak si všiml, že další P-38 střílí na Jak a napadl ho. P-38 začal hořet a spadl 1km -západně od letiště. Serdyuk zaútočil na další Lighting, který začal kouřit a opustil boj směrem na severo-západ.
Žestovskij bojoval se dvěma P-38, 2 km západně od letiště, dostal jeden z nich shora a zezadu, P-38 kouřící opustil boj, ale jiný Lightning ho zasáhl. Zhestovskij byl zraněn na pravé noze, trupu a ruce. Podařilo se úspěšně vyskočit a přistál poblíž Kamenica, 8 km západně od Niš.
Pociba po vzletu vyšplhal na 2000 metrů a zařadil se do formace k 12 P-38, které se přiblížily k přistávací ploše . Začal mávat křídli a poté se P-38 otočili a odlétli v kurzu 240. Zároveň se přiblížilo 60 dalších P-38, ale po setkání s předchozí skupinou se otočily a odlétly
Krasjukov,který poznal Američany, nezaútočil Viděl jeden jak-9, který spadl hořící 1km v blízkosti letiště.
Další epizoda se odehrála 18.03.45 když několik skupin B-17 u Kyustrin bylo napadeno Bf a a Fw je. Současně bylo v této oblasti na hlídce šest jaků-3 a přišlo na pomoc. Byly však napadeny doprovodem. Snažily se vyhnout, ale P-51 je pronásledovaly do sovětského vzdušného prostoru a sestřelily všechny z nich, zabíly dva a těžce zranil jednoho pilota.
Americký příběh je trochu jiný, letadla byla od 359FG do dvou skupin: "A" - 18 P-51 369FS vedené kapitánem Ralphem Coxem, "B" - 34 P-51 ze 368 a 370FG vedené Capt, Wetmorem . Hlásili že zaútočili na neidentifikovatelná letadla nad Zackerick u Kyustrin. Jako výsledek nahlásili 2 letadla sestřelená, 2 pravděpodobně a 1 jako poškozené. Lt Robert W McIntosh byl trialed (Přezkoušen? odsouzen? ), protože jeho záběry s fotokulometu jasně ukazovaly jaky, záznam druhého pilota byl "poškozen" při zpracování.
Jirko, překlad zvládnu až zítra k večeru.
Vici,je mi jasný,že jsi Kamarád...
Bobe, na tebe to vedro opravdu nemá dobrý vliv.Co kdyby ses věnoval v lese houbám, maximálně si udělal čtyřicátou pátou registraci na Novinkách a buřinkoval už pouze a výlučně tam????Na Novinkách.? To píšeš opravdu z Prahy,nebo jiného blázince...
Historie a vojenství (3/2008) popis zostrelu Lightningu 9.AF 9.5.1945 nad Ruzyni...
Bolo to v Historie a vojenství.
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|