Válka Fit test Special Hobby malý Plastic Planet malý
Forum plastikových modelářů
Témata  |  Přidej nové téma  |  Galerie modelářů  |  Fit test / Stavba  |  Nový editor  |  Nápověda
Topics  |  Start new topic  |  Model gallery  |  Kit fit test / kit build                  
 
Plastic Planet velký   Special Hobby velký



denní zobrazení: 96427 / today visits: 96427

 Slovo autor  
Řadit     příspěvků na stránku      

ZOBRAZENÍ: HTML
8) 10.07.2017-22:41  -  Jarda Galler    Avia B-534 mínus 1/2?

Jardo, Herr Furt mu stál se nerad fotil, ale můžeš ho nakreslit.
Já se podle té jedné nejasné fotky pokusil zrekonstruovat pravděpodobnou podobu Avie v 1/72.



 


 

7) 10.07.2017-20:21  -  Jarda Kubát    Avia B-534 mínus 1/2?

Jardo pokud se v archlivu najde i fotka Uda, tak sem dám (fit)test jeho figurky :-)


 

6) 10.07.2017-16:11  -  banzai    Avia B-534 mínus 1/2?

Libore, já bych to tipnul na pořádnýho špeka..... Smajlik modelar

5) 10.07.2017-10:19  -  MiG    Avia B-534 mínus 1/2?

Na to, že od apríla máme docela daleko, tak pěkný. Model taky hezkej.Cool

4) 10.07.2017-09:32  -  jirka dominec    Avia B-534 mínus 1/2?

Ta Avie by asi někomu musela chybět.

3) 10.07.2017-07:55  -  Libor Malý    Avia B-534 mínus 1/2?

Měl jen tři Bernardy 11', co bylo po nich ale nevímSmajlik modelar

2) 10.07.2017-03:08  -  Martys    Avia B-534 mínus 1/2?

J.G.: To bylo asi pěkné zobání, co jste si dal...Smajlik modelarSmajlik modelarSmajlik modelar Nemohl jste při stavbě najít spodní křídlo? Smajlik modelarSmajlik modelarSmajlik modelar

1) 09.07.2017  -  Jarda Galler    Avia B-534 mínus 1/2?

Když je ta okurková sezona, tak něco z historie: Nedávno jsem měl sraz s kamarádem z vojny v Kynšperku nad Ohří, což není až tak důležité jako vyprávění jeho otce se všemi nepřesnostmi, ale i s překvapivými detaily, které se povídají v Chebu (jeho otec tam bydlí) u piva...jak jsem slyšel, tak píšu: Je velmi málo známou skutečností, že naše slavná Avia B - 534 byla amatérsky upravena do podoby hornoplošníku, a i když nikdy nevzlétla, tak tato podoba je ta nejzajímavější v její kariéře (nikoli Bk.534).


Neměla žádné oficiální označení, pro tvůrce a jeho okolí to byl “das tschechisch flugzeuge”, já ji v dalším textu budu nazývat Avia jako ten starý pán.


O důvodech, proč se o této Avii nikdy nepsalo, se musíme vrátit do pohnutých dnů mnichovské zrady, kdy naše pohraničí opustily tisíce československých civilistů a spolu s nimi samozřejmě i vojenské posádky nacházející se na odstoupeném území.


Cheb, tehdy Eger, byl dějištěm nešťastné životní epizody dvou mladých lidí, která dokázala zapříčinit mlčení oficiálních míst, a proto tento příběh žije jen mezi zdmi jedné chebské hospody.


Zkráceně řečeno, v Chebu sloužící příslušník čs. letectva se zamiloval do dcery místního henlajnovce, v zimě truhláře, v létě zemědělce, hudebníka, vynálezce, odborníka na  hřbitovní kvítí a především zarytého nacisty Uda Furtmustaala. Jeho krásná dcera Ulrike o otcovy rasistické vize evidentně nestála, proto láska mladého letce k ní byla z její strany opětována a to tak vřele, až Ulrike přišla do jiného stavu. Již v předmnichovské době ještě relativně dobrých vztahů, by mladí neměli na růžích ustláno natož po Mnichovu. Čs. vojsko muselo opustit Eger, ale láska oba milence neopustila.


Zamilovaný a nastálou situací zaskočený mladý pilot se rozhodl ke kroku, který se jen díky shodě politických zákulisních kliček nestal dezercí. Při jednom cvičném letu se odhodlal, že svoji Ulrike navštíví a vše chlapsky vyřeší. Přistál přímo na louce u  Furtmustaalova statku, ale přistání, natož setkání s jejím otcem dopadlo velmi špatně. Při přistání se Avie zabořila levým kolem do rozměrného statkářova krechtu a zlomilo se levé dolní křídlo.  Udo Furtmustaal by nejraději pilota na místě zabil ani ne tak proto, že Ulrike je v jiném stavu, ale především s kým. To on, vážený henlajnovec egerského okrsku, nemohl dopustit, aby se těhotenství jeho dcery s nějakým tschechische hundem provalilo v místní Sudetendeutsche Partei, kde byl předsedou. Nemohl tedy českého pilota jen tak udat, protože by hodně riskoval, kdyby se pilot do protokolu přiznal k pravé příčině přistání.


Český pilot také nemohl s pravdou ven, protože jeho výlet byl nejvyšším stupněm letecké nekázně, z jistého úhlu pohledu by se toto mohlo klidně překvalifikovat i na dezerci se zavlečením letadla do ciziny. Oba muži, jakkoli byly jejich neshody nepřekonatelné, se tedy museli nějak dohodnout. Dohodli se tak, že čs.lajtnant na Ulriku zapomene a již se ji nikdy nepokusí  kontaktovat a on, der Herr Furtmustaal,  se ze své funkce postará o to, že německá strana pošle na velitelství čs. letectva oficiální vyjádření o nehodě Avie na sudetoněmeckém území z důvodu ztráty orientace pilota a následném zničení letounu. Dalo se totiž předpokládat, že česká strana v čase napjatých vztahů s Německem nebude chtít věc nějak pitvat a jitřit již tak narušené vztahy. Pilot se druhý den vrátil rychlíkem rovnou do Prahy a poškozená Avie byla ještě za tmy zatažena do stodoly. Tím stopa po dalších osudech milenců končí a stopa po Avii se stává zajímavější. Jisté je, že poškozené křídlo nešlo opravit a získat nové z Letňan nebylo možné. A protože nastávalo zimní období a Udo v tento čas měnil zemědělství za truhlařinu, rozhodl se Avii opravit sám. Pohnutky k tomuto rozhodnutí neznáme, ale nejspíše zvítězila touha každého z nás: vlastnit letadlo. Odstranil tedy obě spodní křídla i s přechody.a opatřil Avii vzpěrami Jelikož při opravě vzala značná část zbarvení přídě za své, tak přetřel celou příď hliníkovou barvou a ostatní místa s čs. znaky a imatrikulací přetřel šedozeleně a opatřil nezbytnými, i když asi nepředpisovými kříži. Z poválečných vzpomínek jeho nachtvechtra Hanse Waltra  je pouze známo, že takto upravená Avie prý nikdy nevzlétla. Když musel Udo Furtmustaal ke konci války narukovat k domobraně, tak Waltr vystrčil Avii ze stodoly, aby nepřekážela. Nějaký čas byla dána na pospas počasí, než její chátrání ukončil americký hloubkař, který ji rozstřílel ji na kusy. Další informace o osudech zainteresovaných jsou velmi kusé. Udo se prý nešťastně utopil již při výcviku volksturmu a jeho žena i s Ulrike a malou dcerou odjely k příbuzným do Drážďan na Vánoce roku 1944.  Při náletu spojenců na toto město v únoru 1945 patrně zahynuly, protože se již nikdy na statek nevrátily. Trosky Avie byly postupně rozebírány německým obyvatelstvem a než došlo k jejich  poválečnému odsunu z pohraničí, tak nezůstalo z vraku vůbec nic.


Statkářův vechtr se příběhem o “henlajnovském flugzeuge” chlubil po válce v chebských  hospodách, kde je dodnes častým tématem debat pravděpodobnost funkce plynule(!) nastavitelné protahovačky ve tvaru kapky, kterou údajně Udo Furtmustaal speciálně zkonstruoval pro výrobu profilovaných vzpěr. Odsunem H. Waltra v roce 1946 definitivně zmizel poslední přímý svědek podoby Avie B - 534 - 1/2, a na tuto originální úpravu letounu se postupně zapomnělo.




...je známa jen jedna nejasná fotografie hornoplošné Avie, kdy se navíc asi jen  “připletla” do záběru několika Furtmustaalových krav...






 




...anebo to mohlo být jinak, ale to už asi nikdo nevypátrá...


 

1  2  
Skoč na stránku:
Přidej odpověď do diskuse / Reply to this topic
Je potřeba provést autorizaci
Váš e-mail / your e-mail:
K provedení autorizace není potřeba registrace ani heslo, stačí jeden klik. Autorizaci potvrdíte kliknutím na odkaz, který bude zaslán do Vaší emailové schránky. Pokud se e-mail neobjeví ve složce 'přijatá pošta' zkontrolujte spam koš svého mailboxu. Vaši e-mailovou adresu můžete použít pro autorizaci více zařízení.

Your device is currently unauthorized. No registration or password is needed; only one click is enough to be authorized. The authorization link will be sent to your mailbox. Follow instructions sent via the e-mail. If no message appears please check your mailbox spam folder. Your e-mail address can be used for more device.
Autorizací souhlasíte s pravidly a zásadami fóra



Nápověda

Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?".

K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu, po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi. 3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na příspěvek.

Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu (povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd)

Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC:


Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu):
1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový"
2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480.
3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE)
5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V)
6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze.


UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
  • Pro odesílání příspěvků nebo zakládání témat je nutná autorizace.
  • Základním tématem fóra je plastikové modelářství a věci s ním související. Příspěvky na základní téma i jakékoli jiné téma budou tolerovány při dodržení zákonných norem, pravidel mezilidské slušnosti a těchto pravidel a zásad.
  • Příspěvky pište spisovným jazykem, který lze prokládat slangovými výrazy. Vulgární příspěvky a příspěvky obsahující sprostá slova nebudou akceptovány.
  • Před založením nového tématu si pomocí vyhledávače nejprve ověřte, jestli v minulosti stejné téma nebylo již založeno. Obdobně postupujte před napsáním nového dotazu, protože mohl být za dobu existence fóra již zodpovězen.
  • Respektujte elementární pravidla slušného chování. Můžete vzájemně vyjádřit nesouhlas s názorem druhého, napadání však tolerováno nebude. Stejně tak nebudou tolerovány subjektivní neetické a neslušné výroky směřující na konkrétní osobu nebo skupinu osob. Snažte se vyvarovat slovních narážek. Neprovokujte a nereagujte na provokující příspěvky. Nepřenášejte na fórum své spory mající základ ve vašem soukromém životě či podnikatelské činnosti.
  • Přispívání jednotlivce pod více identitami (nicky) nebo přebírání jmen či identit jiných uživatelů mající za účel např. matení ostatních nebo jejich cílené napadání nebude tolerováno stejně jako příspěvky mající povahu spamu. Za spam je považováno opakované odesílání krátkých či nesmyslných příspěvků bez informační hodnoty, příspěvků s obsahem diametrálně odlišným od ostatních příspěvků v tématu a příspěvků obsahujících převážně „smajlíky“.
  • O nevhodnosti či závadnosti příspěvků v návaznosti na tato pravidla a zásady rozhoduje poskytovatel služby, který si vyhrazuje právo odstranit příspěvky, jejichž obsah je v rozporu s pravidly a zásadami a v krajním případě zamezit uživateli přístup. Poskytovatel služby není povinen dohlížet na obsah příspěvků ani vyhledávat jejich případný protiprávní obsah.
  • Dotazy na poskytovatele služby je možno podávat e-mailem na forum@plasticplanet.cz.
  • Šíření ilegálních kopií knih, publikací, časopisů, zvukových a obrazových záznamů pořízených na přenosná média (např. videokazety, diskety, disky CD nebo DVD) není povoleno. Příspěvky obsahující takové nabídky budou odstraněny.
  • Při publikování fotografií či jiného obrazového materiálu mějte neustále na paměti, že tyto materiály mohou podléhat autorským právům ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon. Případnou právní odpovědnost při porušení autorských práv ponese výhradně uživatel, který takový materiál zveřejnil.
  • Kliknutím na tlačítko „zde“ v autorizačním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, které vstupuje v účinnost 25. května 2018, zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 480/2004 b., o některých službách informační společnosti, ve znění pozdějších předpisů.




1714123367.1534 forum