Kat.č. 39005
Příběh obrněných vozidel Austin začal těsně po vypuknutí Velké války v srpnu 1914, kdy se ruská vláda rozhodla kvůli omezeným vlastním výrobním možnostem objednat v zahraničí řadu vojenských automobilů včetně obrněných vozidel. Carské Rusko požadovalo, aby obrněný vůz měl dvojité věže s kulomety a byl pancéřovaný včetně stropu vozidla. Do Velké Británie byl vyslán zvláštní výbor, ale nenašel žádný existující obrněný vůz, který by těmto požadavkům vyhovoval. V září 1914 zkonstruovala společnost Austin Motor Co. Ltd. v Longbridge v Birminghamu nový obrněný vůz speciálně pro splnění ruských požadavků. Byl vyzbrojen dvěma kulomety v samostatných věžích, umístěných vedle sebe, na obou stranách vozu. Ruská armáda objednala 48 automobilů najednou a ty byly vyrobeny do konce roku 1914. Vozidlo používalo podvozek osobního automobilu Colonial s motorem 30 HP a pohonem pouze zadní nápravy, označeno bylo jako Austin 1. série.
Po prvních bojových zkušenostech byla všechna vozidla v Izhorski Works v Izhorsku kompletně přestavěna. Vozy dostaly nové pancéřové desky o síle 7 mm, které lépe odolávaly nepřátelské palbě, tvar pancéřování zůstal stejný. Některá vozidla byla také dovybavena bočními kryty kulometů. Díky těmto úpravám byl podvozek a motor značně přetížen. Vůz mohl prakticky jezdit pouze po silnicích nebo po pevné zemi. Přes tyto nedostatky byla konstrukce 1.serie považována za obecně úspěšnou.
Kvůli těmto skutečnostem ruská vláda objednala dalších 60 vylepšených vozidel, označených jako Austin 2. série. Dodávány byly od srpna 1915. Používali silnější podvozek nákladního vozidla 1,5 t s motorem 50 HP a měli silnější pancéřování, které nebylo nutné dále vylepšovat. Trup byl zkrácen a nový tvar střechy nad řidičem už neomezoval horizontální úhel střelby. Po bojových zkušenostech bylo také uznáno, že obrněná auta by měla být vybavena druhým sloupkem řidiče pro jízdu vzad, aby se zlepšila jejich manévrovatelnost. Proto byla brzy po svém příjezdu do Ruska upravena všechna vozidla této série. Viditelnou změnou bylo přidání zadní nástavby, trojúhelníkového průřezu. V nástavbě se nacházelo zadní místo řidiče a měla také další přístupové dveře. Kromě toho byla všechna auta vybavena bočními štíty kulometů. Některá auta byla vybavena světlometem na střeše v pancéřovaném krytu. Vozy 2. série byly v boji od listopadu 1915.
V srpnu 1916 Rusové objednali dalších 60 vozidel, známých jako Austin 3. série. Tento model obsahoval zkušenosti z předchozího boje a tato vozidla byla vyrobena se zadním sloupkem řidiče a bočními štíty kulometů. Viditelným prvkem byl nový, „štíhlejší“ tvar trupu. V přední průzorech bylo instalováno neprůstřelné sklo a velké boční otvory byly nahrazeny menšími otvory se zvedacími klapkami. Dalším rozlišovacím znakem je výrazný prstenec v horní části u obou věží. Všechna vozidla byla dodána do Piotrogradu (Petrohrad) v období od února do léta 1917, ale jen málo jich bylo před bolševickou revolucí odesláno na frontu. Místo toho prošli aktivní službou během následující občanské války (většinu automobilů 3. řady vlastnili bolševici).
Novinka od ukrajinského výrobce představuje zajímavý obrněný vůz z Velké války. Výlisky jsou zabaleny v klasické krabičce s pěknou kresbou na vrchním díle obalu. Uvnitř nalezneme 17 rámečků ze světle-šedé hmoty, jeden s transparentními díly, malou leptanou planžetu, manuál a obtiskový aršík. Stavebnice, jak už text na krabičce prozrazuje, obsahuje kompletní interiér. Jednotlivé díly se vyznačují vysokou úrovní detailů, které vznikly i za pomocí 3D návrhu. Některé díly jsou na hranici možného zpracování, díky své velikosti nebo složitosti při výrobě. Rám podvozku je velice detailní, až je škoda ho zakrýt pancéřovou nástavbou. Útěchou může být, že lze motor ponechat z větší části odkrytý. Podle manuálu k němu jen doplníme elektrické rozvody z tenkého drátku. Celému interiéru vozu výrobce věnoval značnou pozornost a \"nevynechal\" žádnou jeho část. Veškeré dveře, průzory nebo přístupové panely můžeme snadno otevřít a tím poskytnout menší pohled do útrob vozidla. U obou pancéřovaných věží můžeme vyklopit reflektory, které jsou umístěny na jejich stropě. Na obou jejich vnějších stranách si můžeme povšimnout absence několika šroubů, to stejné platí i pro část pancéřové nástavby s vyboulením pro věže (díly A16/A17). \"Chybějící\" šrouby nalezneme na rámečku \"Ck\". Z rámečku je jen opatrně vyřízneme a následně umístíme podle manuálu. Transparentní díly, jsou krásně čiré bez poškození. Rámečky jsou zabaleny v samostatném sáčku, díky tomu jsou dobře chráněný před případným poškozením. Drobné detaily pro interiér a exteriér vozu nalezneme na přiložené leptané planžetě, která je samostatně vložena do menší papírové obálky. Manuál je obsáhlý, ale přehledný, modeláře provede celou stavbou bez větších problémů. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínů. Na předposlední straně můžeme spatřit menší námět na diorama přímo z dílny výrobce (kat.č.39004). Před započetím stavby je zapotřebí si vybrat, který automobil budeme stavět. Rozdíly mezi nimi jsou v manuálu dobře popsány. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak a nabízejí výběr z pěti vozidel: