![]() |
![]() |
![]() |
Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 13673 / today visits: 13673 |
A tuhle jsem dnes viděl také poprvé. Jinak sem dávám článek i "pivních Spitfirech" zkopírovaný z FB skupiny " Muzeum genpor. Františka Peřiny"
Spitfiry nesoucí sudy doručovaly pivo vojákům na frontě
Jen pár dnů po vylodění spojenců v Normandii při operaci D-Day, když se ve zkoušené oblasti usadil prach... a žár, probudila se u britských chlapů v první linii žízeň. Mladí muži, kteří přežili brutální vylodění a prodrali se několik dalších mil do vnitrozemí, nalezli zde otrávenou vodu a na pití jen slabý cider. Všichni si přáli napít se sklenice dobrého piva. Potřebovali pivo a každý, kdo zná mladé muže, ví, že si najdou způsob jak se k pivu dostat a je jim jedno, jestli legálně nebo poruší nějaké nařízení.
Když o tomto problému od korespondenta agentury Reuters v Londýně uslyšeli, pivovar the Henty and Constable nabídl pro britské jednotky ve Francii pivo zdarma. Do akce se zapojili muži, kterým se říkalo “sourcers” - poskytovatelé. Byli často zapojeni do černého obchodu a byli i schopni vymyslet způsob, jak dostat pivo k vojákům.
Brzy byli do pašování piva zapojeni dobrovolníci z řad pilotů RAF. Horkou párou byly vyčištěny přídavné nádrže a pivovar je naplnil pivem. Rychle vystoupali do 15.000 stop a vychladili tak náklad uložený v tancích.
Pilot jednoho z prvních pivních letů dostal rozkaz následovat palbu z križníku Rodney a přistát na malém pruhu země jižně od bombardované oblasti. Spolu s dalšími dvěma piloty, kteří s ním letěli přes Kanál, klesl do výšky 5.000 stop. Později o tom řekl:
“Přivítání z Rodney bylo jen stěží možné nazvat přívětivým, ale ano, byl tam pruh země. Kola vysunout a jde se na to. Tři Spitfiry s devadestátigalonovými přídavnými nádržemi naplněnými studeným pivem.”
Ani tam se však nedočkali radostného přijetí, i když Britové letadla pojíždějící těsně u konce ranveje vítali. Zpoza stromů se vynořil muž a spěchal ke Spitfirům. Ukazoval na kostelní věž a rychle vysvětloval, že po nich celý den střílí němečtí ostřelovači. “Raději odhoďte nádrže a zmizte, dokud je čas“. Tři stroje to tedy udělaly a ve spěchu odtamtud zmizely.
Alternativa k přídavným nádržím dostala i své oficiální označení: Modifikace XXX. Jak se dalo očekávat, nádrže určené pro palivo pokazily pivo pachutí kovu.
Nicméně “erks,” jak se říkalo vojákům, vypili každou kapku. Další z pilotů řekl, že nenáviděl tyhle lety s pivem, protože ho každý na letišti sledoval a nervózně očekával hladké přistání. Pokud špatné přistání zničilo nádrž s pivem, byl zodpovědný pilot opovrhován a vystaven výčitkám až dokud úspěšně nedodal další várku piva.
Podnikavý personál RAF také upravil nosiče bomb u Spitfiru tak, aby mohly pod křídly nosit pivní sudy. Tento krásný stroj se proháněl po nebi se sudy po obou stranách trupu. Podnikavá parta lidí v Sussexu pak šla ještě dál. Přišli s nápadem na vytvoření “pivní bomby”. Dřevěné sudy doplnili o proudnicovitý nos, který jim dal vzhled skutečné bomby.
Zvláště poté, co byly na dobytém území vytvořeny čerpací stanice, nebyly již přídavné nádrže pro boj třeba, a místo toho byly plněny pivem Black Eagle z Westerhamu. Letadla tak nosila “Bitter” na jedné straně a “Mild” na druhé.
Když si těchto operací všimli američané, přidali se, a islandský pilot s upravenými nádržemi na stroji P51 Mustang úspěšně přepravil pivo z Londýna do Francie. Poznamenali k tomu “…ti Britové vědí, jak se chodí do války”. Krátce poté začaly Mustangy také přepravovat pivo k podobně žíznivým klukům z americké armády.
Mimo Spitfirů a Mustangů byly k těmto misím dobré vůle používány i stroje Hawker Typhoon. Piloti se museli cítit jako ti, kdo doručují humanitární pomoc. Často ovšem po dodání zásilky pokračovali ostřelováním nákladních vlaků či bombardováním jedné nebo dvou budov. Pivní bomby byly samozřejmě šetřeny pro britské vojáky.
Přeprava piva byla neoficiálně schválena velitelstvím a pokračovala až do té doby, než se v Británii projevil jeho vážný nedostatek. Poté ovšem byly k podpoře nuceny pivovary nacházející se na cestě spojeneckých vojsk. Pomáhaly od stresu těm, kdo přežili válku, stejně jako vojákům v bitvách druhé války působícím.
Nevím jestli tahle fotka zde už proběhla,ale je to pěkné info u přečerpávání piva do "pivních Spitů".
mě by to zajímalo,akorát nemám brožuru NSV k diskuzi.... čili prd vím o jakých fotkách je řeč
To Franta Šrédl: ozvěte se mi na mail, pokud chcete, pošlu nějaké fotky, eventuelně si můžeme vyměnit nějaké poznatky. Nerad bych to tady zanášel debatou, která stejně skoro nikoho nezajímá.
M.
Boulička na pravém motorovém krytu, vstup pro ohřev paliva v kořeni levého křídla, hřbetní světlo, krátký vstup sání, velké boule nad kanóny a 1x lomené VOP jsou všechno atributy "early" Mk.IX, mj. serií BSxxx, ENxxx nebo MHxxx. Poté, co byly naši staženi od 2nd TAF v 07/1944 a museli odevzdat všechny stroje (IXc late i IXe) dostali poněkud starší techniku, kterou bych nazval Mk.IXc "early upgraded". Jednalo se o původní stroje sérií BS, EN, MH avšak upgradeované dlouhým sáním (dlouhý=s protiprachovým filtrem), 2x lomenými VOP a snad úzkými kryty kanónů. Ostatní detaily z "early" verzí zůstaly, a proto jsou k vidění takovéto hybridy. Pár fotek je v Rajlichovi 1944 a 1945/46.
M.
To by bylo OK, ta boulička by tam patřila.
Pro TOMA: koukni na MF, bráním se skenem návodu, listy není možné usadit obráceně.
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|