Plastic Planet malý Válka Fit test Special Hobby malý
Forum plastikových modelářů
Témata  |  Přidej nové téma  |  Galerie modelářů  |  Fit test / Stavba  |  Nový editor  |  Nápověda
Topics  |  Start new topic  |  Model gallery  |  Kit fit test / kit build                  
 
Plastic Planet velký   Special Hobby velký



denní zobrazení: 34743 / today visits: 34743

 Slovo autor  
Řadit     příspěvků na stránku      

ZOBRAZENÍ: HTML
11) 09.06.2013-15:31  -  jirka dominec    Český pilot v Africe

Myslím si, že Fiedlerovo letadlo není "Roland Taube", ale "LFG Pfeil Doppeldecker".

10) 09.06.2013-11:56  -  jirka dominec    Český pilot v Africe

Technická stránka tříměsíčního programu byla svěřena Leutnantovi von Scheele. Cílem tohoto projektu bylo zjevně vytvořit jádro před vznikem leteckých sil příslušných k Schutztruppe.

První stroj byl dvojplošník vyrobený firmou Automobil und Aviatik AG se sídlem v Mühlhausen, což byl německý název pro město Mulhouse po připojení Alsaska k Říši v roce 1871. Byl vybaven motorem Mercedes o 100 PS a dorazil do Afriky 19. května 1914. Měl rozpětí 14 m, délku 8 m a maximální rychlost 105 km/h s trváním letu 4 h. Druhé letadlo, Roland-Taube, dorazilo do Lüderitzovy zátoky počátkem června na palubě parníku Answald. Do tohoto stroje se vkládaly velké naděje, protože se předpokládalo, že by mohl dokonale odolávat tvrdým klimatickým podmínkám, protože byl postaven celý z ocele. Ale nebylo tomu tak.

„Normální“ Taube měla rozpětí 13,87 m, délku 9,69 m, výšku 2,97 m a byla vybavena šestiválcovým motorem Argus o 100 PS. Její rychlost na největší výšce byla 115 km/h. Můžeme předpokládat, že Taube „z jihozápadní Afriky“ měla poměrně podobné charakteristiky. Oba stroje dostaly přídavné vybavení „pro Afriku“, například: zásobu vody a potravin, buzolu, zrcátko na signalizaci, materiál na opravy a pušku s municí.

Na africké obloze
Willy Trück se svým Aviatikem měl základnu v Karibibu, zatímco Paul Fiedler byl s Taube v Keetmanshoopu.

Fiedler si s sebou přivezl mechanika, Maxe Mayera, jenž se projevil jako nezbytně potřebný pro údržbu letadel. Kromě toho dostali čtyři důstojníci Schutztruppe technické pokyny z Johannisthalu a Mulhouse. Aby zlepšili chatrnou infrastrukturu země, byla zřízena místa pro přistání v místech Okahandja, Aus, Kubis, Swakopmund, Omaruru a Tsumeb.

Nahoře : Dva „hrdinové vzduchu“: rakouský podporučík Paul Fiedler (vlevo) a německý podporučík Alexander von Scheele. (National Archives of Namibia)
Naproti : Důstojníci Schutztruppe zkoumají Aviatik. (National Archives Of Namibia)
Nahoře : Taube firmy Luft-Fahrzeug Gesselchaft používaná Lt d.Fl. Paulem Fiedlerem. (National Archives of Namibia)
Dole : Vojáci Schutztruppe (všimněte si domorodého doplňku) s různými díly letadla. (National Archives of Namibia)
Dole : Aviatik je opět nakládán na vagón. Skupina vojáků se při této příležitosti nechala fotografovat. (National Archives of Namibia)

Oba piloti provedli mnoho letů všeho typu: cvičení, předvádění, výškové a dopravní lety, atd., aby posoudili, jak si jejich letadla počínají v proudech horkého vzduchu (3) a jak ponesou svůj náklad a potíže. Trück dosáhnul výšky 1400 m, tedy 2600 m nad hladinou moře, a provedl „let na vzdálenost“ (podle dobových kritérií) z Karibibu do Windhoeku, přes 200 km.

Přitom letěl ve výšce 1000 m, a vzdálenost překonal za 1 hodinu 43 minut. Naopak, Lt Fiedler měl „smůlu”. 23 července měla jeho Taube nehodu po příliš malé rychlosti stoupání. Stroj byl těžce poškozen (hlavně trup a křídla). S velmi primitivními prostředky a díky pomocníkovi, bez jakýchkoli zásob, Fiedler svůj stroj spravil a znova létal před koncem srpna.

Když Alexander von Scheele podával po třech měsících svoji zprávu, nejevil žádné nadšení ... Podle něj byly oba typy letadel nepřizpůsobené pro službu v Africe. Bylo by spíš třeba strojů se silnějším motorem a větší nosností. Díky těmto dokonalejším strojům by se dalo lépe bojovat proti slabému odporu vzduchu v silném vedru, což byla příčina Fiedlerovy nehody. Ale Ministerstvo kolonií odmítlo „africkou Luftwaffe“ modernizovat vzhledem k příliš zvýšeným nákladům. Tak se stalo, že německé kolonie vstupovaly do války se dvěma problémovými dvojplošníky, podmotorizovanými a nedostatečně vyzbrojenými.

Válka
Německá jihozápadní Afrika byla na konflikt připravena dost málo. Schutztruppe byla sestavena jen k potlačování místních povstání a měla 1870 mužů, z toho několik set policistů. Do armády mohli být povoláni osadníci a farmáři, což by vytvořilo oddíl o 5000 mužích, z toho jen 2000 mohlo být povoláno do první linie. Dále bylo k dispozic pět nákladních aut (podle jiných zdrojů dvě).

Dělostřelectvo mělo dvanáct moderních polních kanónů, osm starších kanónů a asi padesát starých kusů různého kalibru. Neexistovala místní produkce munice. S těmito chabými silami bylo třeba bránit území o velikosti 825 000 km2, jedenapůlkrát větší než Německo. Protivník Schutztruppe, Jihoafrická unie, mohl postavit 60 000 mužů. ..

DSWA mobilizovala 8. srpna. 9. září se jihoafrický parlament rozhodnul vstoupit do války. Potom 19. září jihoafrické jednotky okupovaly přístav Lüderitzbucht a postupovaly na východ.

Až v březnu 1915 zastavily svůj postup na železničním nádraží v místě Tschaukaib, 70 km východně od Lüderitzovy zátoky. Ale na jižní hranici DSWA se na německé území tlačila další jihoafrická jednotka, než na ní byl proveden útok u Sandfonteinu a potom byla 26 září přinucena ke kapitulaci. Tato defenzívní akce (k níž přispělo, že různé jihoafrické jednotky složené z Búrů se vzbouřily a chtěly se připojit k německým jednotkám) umožnila přechodně konsolidovat jižní hranici DSWA.

Nahoře : Bývalá kolonie Německá jihozápadní Afrika se dnes nazývá Namibie. Přesto se zde ještě příležitostně mluví německy a pomníky (jako tento ve Windhoeku, oslavující Schutztruppe) připomínají její německou minulost. (foto autor)
Nahoře vpravo: Nad bývalou pevností Namutoni stále vidíme skutečně imperiální zbraně. Tato pevnost padla do jihoafrických rukou 6. července 1915, místní konflikt zakrátko skončil. (foto autor)
Naproti : Autorova dcera před jezerem Otjikoto, kam byly v červenci 1915 hozeny trosky Aviatiku, stejně jako různý další válečný materiál. (foto autor)

Přesto se 25. prosince vylodil jihoafrický kontingent ve Velrybí zátoce a 14. ledna 1915 obsadil Swakopmund. Schutztruppe potom musela opustit jih DSWA, kde se střetla s daleko mocnějším nepřítelem. 19. dubna padnul Keetmanshoop; 12. května padlo hlavní město, Windhoek. 1. července se na severu blízko u Otavifontein střetlo v boji 800 Němců a 7000 Jihoafričanů. Schutztruppe přirozeně nemohla odolat početně většímu protivníkovi.

Africká Luftwaffe v boji
Dva opuštění císařští orli měli během prvních měsíců „totální převahu ve vzduchu“ … protože nepřátelské stroje (šest dvojplošníků Henri Farman) nemohly být připraveny před květnem 1915. Toto jihoafrické letectvo zasáhlo až 26. května, ale nedošlo k žádným bojům, ani setkání mezi stroji obou protivníků.

Po vyhlášení války von Scheele zabavil Aviatik, Trück od té chvíle sloužil jako druhý pilot, pozorovatel a mechanik, což byly všechno nepostradatelné funkce pro správný chod stroje. Od té chvíle prováděli von Scheele a Fiedler hlavně průzkumné lety. 23. září startoval Aviatik z místa Kalkfontein-jih, ale ztratil vztlak a během nouzového přistání byl stroj poškozen a Willy Trück zraněn.

Fiedler (jenž coby Rakušan létal jako spojenec ve službách Schutztruppe) proniknul se svým křehkým strojem do nepřátelského vzdušného prostoru a v říjnu létal nad jihoafrickým územím, aby fotografoval shromažďování nepřátelských jednotek pomocí fotopřístroje primitivně instalovaného na letadle.

Vzhledem k nepřátelskému vylodění v zátoce Lüderitz velení Schutztruppe vyslalo v listopadu posádku Scheele/ Trück (s Aviatikem, který byl mezitím opraven) do místa Aus. Von Scheele provedl do konce roku nad Lüderitzbucht tři průzkumné lety a shazoval letáky vyzývající búrské vojáky, aby se vzbouřili, což je jeden z prvních případů psychologické války.

29. listopadu a 9. prosince 1914 také shazoval bomby a náboje, kvůli nedostatku odpovídajících střel, a zdá se, že tyto poměrně primitivní útoky byly správně provedeny. Na obou bocích trupu byly umístěny malé „zásobníky“, které byly naplněny náboji 100 mm. Pilot mohl z kabiny zásobníky otevřít a z nich se náboje náhodně vysypaly. Provizorní přistání s odjištěnou municí by skončilo katastrofou pro letadlo i pilota.

Vedle nábojů byly také granáty nakládány do pušek do žlabů pro koně (!) a potom svrhovány na nepřátelské jednotky.

Fiedler se účastnil bombardování se svou Taube (6., 17. a 20. prosince 1914 ; 18. a 31. ledna 1915 proti Tschaukaibu). Na Tschaukaib zaútočil i von Scheele, a to 5. ledna, když na něj shodil několik granátů. Po těchto operacích se němečtí letci stali cílem jihoafrického dělostřelectva, a také se střetávali se střelbou otrávených vojáků. Letadla byla několikrát lehce zasažena. V následujících týdnech se Fiedler soustředil na útoky na jihoafrický stanový tábor u zdroje vody Garub, dokud nepřátelský postup nedonutil rakouského podporučíka, aby se stáhnul na sever.

V roce 1915
Von Scheele, jenž dorazil do Karibibu počátkem ledna, již předtím měl s Aviatikem vážně technické problémy. Následovaly škody a potíže, stroj nemohl odstartovat, dokud nebyly k dispozici náhradní díly. S hodně improvizace, zručnosti a vytrvalosti byly problémy překonány a letadlo opraveno k 31. březnu.

15. dubna von Scheele a Fiedler spolu startovali z Karibibu, aby provedli společnou operaci. O dva dny později Rakušan havaroval u Karibibu z výšky třiceti metrů, opět v důsledku nedostatečného vztlaku. Taube byla zcela zničena, Fiedler kromě toho utrpěl frakturu lebky. S pomocí techniků a železnice byl stroj znovu sestaven koncem června v Tsumebu. Trück se zabýval technickými problémy. Fiedler, jenž se pomalu uzdravoval, už nelétal.

Aviatik, pilotovaný Alexandrem von Scheele (mezitím povýšeným na Oberleutnanta), se stal celou „Luftwaffe“ v DSWA. Soustředil své akce proti nepřátelskému táboru v Trekkopje, v sektoru, jenž zažil tvrdou porážku Schutztrııppe 30. dubna. 1. května musel von Scheele přistát v blízkosti nepřátelských jednotek, ale dokázal se dostat za svou linii. I stroj byl poměrně rychle opraven, ale doby hrdinných činů DSWA se blížily ke konci. 29. května měl von Scheele při startu v Omaruru nehodu a byl zraněn. To byla jeho osmá „nehoda“ a čtvrté zranění. Stroj byl těžce poškozen, ale přes všechno byla zahájena úplná oprava.

Naproti : Hořký konec... Seržant H. Warneke z 21. Mounted Brigade Field Ambulance před troskami Taube zničenými ohněm u Tsumebu v roce 1916, (National Archives of Namibia)
Dole: V roce 1919 Rakouský úřad pro likvidaci odmítnul všechny nároky bývalého rezervního poručíka Paula Fiedlera. (Rakouský vojenský archiv)

Ale 9. července 1915 musela zdecimovaná Schutztruppe s vojenskými poctami kapitulovat. V kapitulačním protokolu bylo dohodnuto, že všechen vojenský materiál musí být předán vítězům. Němci raději svrhli trosky Aviatiku (spolu s několika děly) do jezera Otjikoto. Taube byla skryta v porostu u Tsumebu a potom v roce 1916 spálena, její motor byl zachráněn kolonisty, kteří s ním postavili stroj silně podobný automobilu. Tak skončila „Luftwaffe“ v německé jihozápadní Africe.

Co se s nimi stalo ?
Bruno Büchner, první letec, o kterém píšeme, dostal ve východní Africe malárii. Byl zajat Brity, prožil konflikt v zajetí a po válce se vrátil do Německa. Vedl pension Platterhof na Obersalzbergu u Berchtesgaden„ místu, které si koupil Ado1f Hitler, aby tam postavil Berghof. Büchner zemřel v roce 1948.

Willy Trück zůstal v Africe a stal se obchodníkem, pilotem a farmářem. Zemřel 22. května 1981 v domě pro seniory v Kapském městě.

Rakouský rezervní podporučík Paul Fiedler pracoval celou válku na farmě a do své země se vrátil v roce 1919. Našel svou vlast rozdělenou a rozpadlou. Rakousko-Uhersko již neexistovalo a jeho rodný kraj byl 28. října 1918 připojen k novému Československu. Fiedler odvážně bojoval v Africe, setkával se se smrtí, byl vážně zraněn... Je jasné, že si přál získat kompenzaci.

1. srpna 1919 napsal Rakouskému úřadu pro likvidaci armády. Chválil své služební záznamy a žádal o povýšení a vyznamenání. Aby podpořil své výroky, připojil potvrzení posledního velitele Schutztruppe, Oberleutnanta Frankeho, jenž potvrzoval, že tento pilot provedl sedm zkušebních letů a dvacet operačních. Nalétal 39 hodin a v aktivní službě proti nepříteli 3260 km.

Ale přes všechna data, byrokrati ve Vídni prostě odpověděli, že Fiedler by měl být od 1. září 1918 povýšen na rezervního kapitána „protože bojoval v K.u.K.“ a potom ho poslali na Ministerstvo obrany do Prahy (Morava už nebyla součástí Rakousko-Uherska). Paul Fiedler nic nedostal, ani nebyl povýšen, ani nedostal finanční kompenzaci, ani vyznamenání „protože nebojoval v bývalé rakousko-uherské armádě“. Takové bylo ocenění ve vlasti ...

Fiedler nějaký čas pracoval na letišti v Berlin-Adlershof (jako pilot ?) u společnosti Lııft-Fahrzeug- Gesellschaft, která vyslala Taube před pěti lety do Afriky. V roce 1920 se vrátil do Jihozápadní Afriky (předané po roce 1918 Jižní Africe). Po šest let tam spravoval farmu a potom se vrátil do Evropy, kde zemřel v roce 1955.

Zemřel ve Španělsku
Alexander von Scheele …. nepřekládáno. Účastnil se Španělské války a zemřel při nehodě s Ju 52 D-AUJG „Hans Wende“ 4. srpna 1939.


Poznámky:
(1) Byly to následující kolonie: Německá jihozápadní Afrika (dnes Namibie), kterou v textu zkracujeme na DSWA; Kamerun; Togo; a Německá východní Afrika (dnes Tanzanie), kterou označujeme jako DOA.
(2) Tento malý přístav nese jméno po zakladateli kolonie, Adolfu Lüderitzovi (1834-1886).
(3) Například Windhoek je v nadmořské výšce 1.700 m.
(4) V celé DSWA čítala bílá populace 15.000 osob (včetně žen a dětí).


konec

9) 04.06.2013-21:32  -  Jan Bobek    Český pilot v Africe

Jsme tři. Moc zajímavý. Děkuju.


JB

8) 03.06.2013-12:18  -  jirka dominec    Český pilot v Africe

oprava: sous lieutenant - tedy podporučík - Paul Fiedler


termit: zdá se, že jsme aspoň dva, koho to zajímá.

7) 02.06.2013-20:21  -  Odporný termit    Český pilot v Africe

Díky za překlad, těším se na další. Německé kolonie v Africe jsou trochu stranou zájmu, létání v nich ještě vic, a český (tedy spíš moravský) rodák v nich je už úplná kuriozita

6) 02.06.2013-11:41  -  jirka dominec    Český pilot v Africe


Opuštění císařovi orli


Hans Werner Neulen


Letadla pro německou rovníkovou Afriku.


V roce l9l2 nebylo na obloze německých kolonií v černé Africe žádné letadlo. Na rozdíl od francouzských a italských kolonií, kde v tomto směru více pokročili, a jejich „létací stroje“ tam již byly poslány. Proto se v říši Viléma II ozývaly hlasy, že je v koloniích třeba využít technického rozvoje. Ve zprávě z dubna 1912 si dost vlivný Luftfahrerverband přál vytvořit leteckou službu v koloniích. Ale ministerstvo kolonií chyběly fondy.


Proto bylo třeba patriotické výzvy knížete Jindřicha /Heinrich/ Pruského, aby bylo zahájeno vybírání „národního příspěvku“ určeného k výcviku pilotů a rozvoji německého letectví. Toto semeno padlo na úrodnou půdu a tímto způsobem bylo shromážděno okolo 7 650 000 Reichsmark (což na danou dobu byla obrovská suma). Největší část této částky byla vydána na rozvoj leteckého průmyslu a leteckého vybavení. Ministerstvo kolonií našlo jen 100 000 RM na vytvoření zárodku koloniálního letectva. Tyto částky byly rozděleny mezi Deutsch-dwest Afrika (DSWA), Kamerun a Deutsch Ostafrika (DOA).


Nahoře : Když se Namibie ještě jmenovala Deutsch-Südwest Afrika... Ženy kmene Herero před dvojplošníkem Aviatik zkušebního pilota Willyho Tücka v roce 1914. (National Archives of Namibia)


Naproti : Mapa DSWA. Území pokrývalo asi 825 000 km2.


Soukromá iniciativa


Ještě než dorazila do DSWA státní pomoc, vyslal do Afriky jeden stroj soukromý „sponsor“. Oděvní společnost Rudolf Hertzog koupila jeden dvoumístný dvouplošník typu AGO (Aviatiker Gustav Otto), podle jména syna badatele Augusta Nikolause Otto) a vyslala jej na černý kontinent námořní cestou.


Stroj byl vybaven motorem Argus o 100 PS a nesl (současně s názvem firmy Hertzog) nápis: „Pfalz-Flugzeugwerke GmbH Speyer a.Rh.”, které označovalo jméno a sídlo společnosti, která stroj postavila. Gustav Otto založil tuto aeronautickou společnost v roce 1913, v městě Speyer (Špýr, slavném svoji katedrálou a kryptou, která chrání hroby německých císařů).


Dvojplošník byl naložen na parník Wilfried, na němž dorazil do Swakopmundu v květnu 1914. O pár dnů později, 5. května, dorazili do DSWA pilot Bruno Büchner (narozen 1881), jeho žena a novinář z „Berliner Lokal-Anzeigers“, a to námořní linkou společnosti Německé východní Afriky.


Büchnerovy „exhibice“


Büchner nebyl přívržencům letectví neznám. 3. února 1911 získal pilotní průkaz (jako 53. pilot Německého císařství). Účastnil se čile soutěží a měl jisté známé úspěchy. Jednalo se o druhé místo ve třídě v saské soutěži 21. až 31. května 1911; potom třetí místo v německé soutěži od 11. června do 10. července 1911. Tyto soutěže proběhly ve třech etapách na vzdálenost 1854 km.


Büchner získal třetí místo na dvojplošníku Aviatik (jenž kromě jiného při odletu z Berlína-Johannisthalu začal hořet). Už neměl dost prostředků na to, aby pokračoval v soutěži, a získal cenu ve výši 47 890 RM, kterou musel, pravděpodobně, sdílet s firmou Aviatik, jak bylo v té době zvykem. Stejně se Büchner účastnil soutěže hydroplánů v létě 1912 v Heiligendammu. Toto předvádění, pod patronátem vojenského námořnictva, mu přineslo 7000 RM, aniž by jeho hydrplán Aviatik opustil hladinu vody ... stejně jako stroje jeho konkurentů.


Nahoře : Schutztruppe měla omezené prostředky (na obrázku je německých hlídka „meharistů”). Vyslaná letadla tedy značně posílila místní síly. (foto autor)


Vpravo nahoře: Bruno Büchner a jeho dvojplošník AGO, první stroj, jenž létal na obloze DSWA v květnu 1914. (National Archives of Namibia)


Naproti : Willy Trück před jeho Aviatikem. (National Archives Of Namibia)


Nahoře : V roce 1914 byli v DSWA Trück a jeho Aviatik dva velmi fotogenické objekty. (National Archives of Namibia)


Dole : Aby se oba vzácné německé stroje příliš neopotřebovaly, byly často dopravovány po železnici. Trück a důstojníci Schutztruppe na fotografii před Aviatikem. Na stroji vidíme nápis: „Mülhhausen i. E.“ (Mylhúzy v Alsasku).


Dole : Aviatik se chystá k vyložení na jihu země. (National Archives of Namibia)


 


Büchnerův pobyt v DSWA měl několik cílů: reklamu, propagandu a křest ve vzduchu. Je třeba říci, že cena za vstup ta tuto přehlídku byla mimořádně vysoká, návštěvník měl zaplatit 8 RM za to, že uvidí stroj letět, a za to, že se sveze, měl zaplatit 100 RM. Když víme, že dělník v Berlíně vydělával 50 feniků (což bylo půl marky) za hodinu, je jisté, že s Büchnerem mohli letět jen ti nejbohatší. Přesto byl o dvojplošník, neznámý na obloze, velký zájem (mezi bílými i černými). Můžeme dodat, že celá nová letecká společnost v DSWA vytvořená v roce 1912 měla již 900 členů a že se tam vyvíjela představa o letecké dopravě.


První let v délce deseti minut se konal 14. května 1914 ve Swakopmundu. Další následoval, mezi jiným, 17. května. 18. května Büchner převezl poštu ze Swakopmundu v jednom letu do Usakosu, a to s určitými problémy, protože musel udělat dvě zastávky. Ale stálo to za to, Büchner také zahájil v DSWA provoz letecké pošty. Následující den náš pilot naložil pasažéra v Karabibu, kde předvedl několik exhibic. 27. května byl Büchner v hlavním městě, Windhoeku. Pilot postavil svůj letoun na stadión a potom provedl dva lety nad městem za největšího zájmu obyvatel. V polovině června cesta pokračovala, ale tentokrát vlakem.


DSWA měla železniční síť o délce 2100 km, nejvíc ze všech německých kolonií. AGO bylo vyloženo v Rehobothu a v tomto místě se létalo, stejně jako v Keetmanshoopu, kde byl stroj znova naložen na vlak, aby odjel do zátoky Lüderitz. Nové exhibice se konaly v tomto přístavu.


4. července Büchner se svým dvojplošníkem opustil německé území na parníku Khalif směrem na Dar-es-Salaam a do Německé východní Afriky. Zpočátku chtěl dobrodružný pilot letět z Mysu („Cap“) do Dar-es-Salaamu a v několika etapách dorazit do Káhiry. Kromě toho, měl „výlet“ přinést prestiž mladému německému leteckého průmyslu. Ale projekt ztroskotal, když Jihoafrická unie odmítla Němci přelet nad svým územím.


Když AGO dorazilo do Dar-es-Salaamu, znovu předvedlo několik výkonů v rukách svého pilota. Potom byla vyhlášena válka, stroj byl zrekvírován německou Schutztruppe, která měla za úkol obranu kolonií. Během operace 15. listopadu 1914 se stroj rozbil a zabil pilota, Oberleutnanta. Mnoho dílů bylo zachráněno. S nimi byl postaven hydroplán (!), jenž však nelétal, protože chybělo letecké palivo.


Tři piloti a dvě letadla


Ale mezitím dorazili do Afriky němečtí piloti se svými letadly, a to díky darům shromážděným během „národní sbírky“, o které jsme se již zmínili. Předem byla stanovena doba tří měsíců, doba, během níž měly být provedeny zkoušky s letadly, aby bylo dosaženo civilních (transport pošty a cestujících) a vojenských úkolů (průzkum, přenos informací atd.). Provedení těchto úkolů bylo svěřeno velení Schutzgruppe při německém ministerstvu kolonií.


S tímto úkolem se do Afriky vydali tři piloti a dva stroje. Zkušební pilot Willy Trück (narozen 16. září 1888 v Paderbornu) a Leutnant Alexander von Scheele (narozen 18. března 1887) dorazili ve stejnou dobu jako Büchner, tedy 5. května 1914. 21. května pak vstoupil na africkou půdu rakouský rezervní poddůstojník Paul Fiedler (narozen 18. února 1884 ve Šternberku na Moravě), přijel lodí Prinzregent.


Trück byl schopný pilot, i když mu poněkud chyběly zkušenosti, protože získal pilotní průkaz (č. 658) až 9. února 1914. Aristokrat von Scheele byl původně příslušníkem gardového pluku granátníků „Königin Elisabeth“ č. 4 (ještě trochu feudálního), kde ho chytil letecký démon. Svůj pilotní průkaz (č.169) získal 14. března 1912 v Döberitz.


Třetí pilot, Paul Fiedler, byl dobrovolník v K.u.K. (rakouské armádě). 1. října 1903 sloužil u 25. pluku divizního dělostřelectva, a potom byl 1. ledna 1909 povýšen na Leutnanta d. R. podle jeho osobních spisů, zachovaných v rakouských vojenských archivech, se zdá, že se chtěl stát výborným jezdcem, schopným provádět velmi dobře průzkum. Ale jeho nadřízení ho nepokládali za „dobrého pro aktivní službu“. Ale Fiedler prokázal, nepochybně, že by z něj mohl být výborný aktivní důstojník. Rakušan se stal jedním z prvních pilotů ve své zemi, protože se stal držitelem diplomu č. 19 rakouského aeroklubu, s datem 12. prosince 1910.


Technická stránka tříměsíčního programu byla svěřena Leutnantovi von Scheele. Cílem tohoto projektu bylo zjevně vytvořit jádro před vznikem leteckých sil příslušných k Schutzgruppe.


pokračování příště

5) 03.05.2013-09:49  -  jirka dominec    Český pilot v Africe

zbynap. Jo, pěkná práce. Já jsem hledání na internetu po chvilce nechal, v moři jiných Fiedlerů. Je trošku divné, že to jsou samé anglické stránky.


Zdá se, že Fiedlerovou největší zásluhou je, že potkal koně.

4) 03.05.2013-00:18  -  ZbynaP    Český pilot v Africe

 


http://samilitaryhistory.org/vol122jm.html


http://www.wild-horses-namibia.com/origin.htm


http://www.mallofmemphis.org/Main/PaulFiedler


http://www.klausdierks.com/Chronology/72.htm


http://ngonyamarentals.blogspot.cz/2012/10/wild-horses-of-namib-desert.html


http://s400910952.websitehome.co.uk/germancolonialuniforms/hist%20aircraft.htm


http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=73&p=1493916

3) 02.05.2013-13:16  -  jirka dominec    Český pilot v Africe

Já umím jen velmi elementární francouzštinu. Ale pokud by se našlo víc zájemců, tak to zkusím přeložit.

2) 02.05.2013-12:51  -  Odporný termit    Český pilot v Africe

To je velice zajímavá informace. Bohužel časopis je francouzsky (pokud jsem narazil na ten správný) a to já neumím. Nějaké bližší informace, alespoň souhrn, by nebyl? Dík

1  2  
Skoč na stránku:
Přidej odpověď do diskuse / Reply to this topic
Je potřeba provést autorizaci
Váš e-mail / your e-mail:
K provedení autorizace není potřeba registrace ani heslo, stačí jeden klik. Autorizaci potvrdíte kliknutím na odkaz, který bude zaslán do Vaší emailové schránky. Pokud se e-mail neobjeví ve složce 'přijatá pošta' zkontrolujte spam koš svého mailboxu. Vaši e-mailovou adresu můžete použít pro autorizaci více zařízení.

Your device is currently unauthorized. No registration or password is needed; only one click is enough to be authorized. The authorization link will be sent to your mailbox. Follow instructions sent via the e-mail. If no message appears please check your mailbox spam folder. Your e-mail address can be used for more device.
Autorizací souhlasíte s pravidly a zásadami fóra



Nápověda

Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?".

K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu, po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi. 3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na příspěvek.

Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu (povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd)

Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC:


Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu):
1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový"
2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480.
3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE)
5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V)
6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze.


UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
  • Pro odesílání příspěvků nebo zakládání témat je nutná autorizace.
  • Základním tématem fóra je plastikové modelářství a věci s ním související. Příspěvky na základní téma i jakékoli jiné téma budou tolerovány při dodržení zákonných norem, pravidel mezilidské slušnosti a těchto pravidel a zásad.
  • Příspěvky pište spisovným jazykem, který lze prokládat slangovými výrazy. Vulgární příspěvky a příspěvky obsahující sprostá slova nebudou akceptovány.
  • Před založením nového tématu si pomocí vyhledávače nejprve ověřte, jestli v minulosti stejné téma nebylo již založeno. Obdobně postupujte před napsáním nového dotazu, protože mohl být za dobu existence fóra již zodpovězen.
  • Respektujte elementární pravidla slušného chování. Můžete vzájemně vyjádřit nesouhlas s názorem druhého, napadání však tolerováno nebude. Stejně tak nebudou tolerovány subjektivní neetické a neslušné výroky směřující na konkrétní osobu nebo skupinu osob. Snažte se vyvarovat slovních narážek. Neprovokujte a nereagujte na provokující příspěvky. Nepřenášejte na fórum své spory mající základ ve vašem soukromém životě či podnikatelské činnosti.
  • Přispívání jednotlivce pod více identitami (nicky) nebo přebírání jmen či identit jiných uživatelů mající za účel např. matení ostatních nebo jejich cílené napadání nebude tolerováno stejně jako příspěvky mající povahu spamu. Za spam je považováno opakované odesílání krátkých či nesmyslných příspěvků bez informační hodnoty, příspěvků s obsahem diametrálně odlišným od ostatních příspěvků v tématu a příspěvků obsahujících převážně „smajlíky“.
  • O nevhodnosti či závadnosti příspěvků v návaznosti na tato pravidla a zásady rozhoduje poskytovatel služby, který si vyhrazuje právo odstranit příspěvky, jejichž obsah je v rozporu s pravidly a zásadami a v krajním případě zamezit uživateli přístup. Poskytovatel služby není povinen dohlížet na obsah příspěvků ani vyhledávat jejich případný protiprávní obsah.
  • Dotazy na poskytovatele služby je možno podávat e-mailem na forum@plasticplanet.cz.
  • Šíření ilegálních kopií knih, publikací, časopisů, zvukových a obrazových záznamů pořízených na přenosná média (např. videokazety, diskety, disky CD nebo DVD) není povoleno. Příspěvky obsahující takové nabídky budou odstraněny.
  • Při publikování fotografií či jiného obrazového materiálu mějte neustále na paměti, že tyto materiály mohou podléhat autorským právům ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon. Případnou právní odpovědnost při porušení autorských práv ponese výhradně uživatel, který takový materiál zveřejnil.
  • Kliknutím na tlačítko „zde“ v autorizačním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, které vstupuje v účinnost 25. května 2018, zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 480/2004 b., o některých službách informační společnosti, ve znění pozdějších předpisů.




1711690294.6332 forum