Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 56214 / today visits: 56214 |
Cimz jsem mimo jine chtel zduraznit ze je omyl co se casto predpoklada, totiz ze Svobodova jednotka jak se zucastnila prvniho boje u Buzuluku byl nejaky nastupce vojenske skupiny co ustoupila z Polska roku 1939.
Neni to pravda, i kdyz dustojnicke jadro opravdu tvorila ta hrstka zbylych 100 veteranu z Polska kampane.
Michate nekolik veci dohromady:
Cs. vojaci co ustoupili z Polska roku 1939 nebyli v Gulagu, byli jen v internaci po sovetskem stylu. A mohli si dokonce zachovat i jiste prvky vlastni vojenske struktury.
Tito vojaci vcetne pilotu byli pred cervnem 1939 postupne propousteni do velke Britanie a na blizky vychod k Cs. praporu tam.
K cervnu 1941 zbylo v SSSR uz jen kolem 100 prislusniku teto jednotky kolem Svobody.
Druha skupina byli Cs. civiliste kteri se do SSSR dostali bez souvislosti s touto vojenskou jednotkou po breznu 1939- ti byli ke Svobodovi propousteni po Nemeckem utoku prave z tech Gulagu.
A treti byla Cs. prislusnici co byli v SSSR z ruznych duvodu uz pred '39- specialiste, naivni emigranti do delnickeho raje atd.-ti prichazeli z ruznych koutu SSSR z 'civilu'
K tomu si dovolím citovat, co je pod jedním článkem nejoblíbenější diskuzní příspěvek. Debilů z Novinek:
"Za komunismu justice a policie pracovala na výbornou.
...
Já opravdu se slzou v oku vzpomínám na časy spravedlnosti, práce, rekreace a blahobytu a slušného žití pro slušného občana...."
Naši piloti tu justici a následný blahobyt poznali na vlastní kůži. Byli rádi, že přežili. A nebyli jediní.
Netýkalo se to jen letců, ale všech původně československých občanů, kteří odešli v roce 39 do Polska s úmyslem zapojit se do 2. odboje. Když SSSR začal dva týdny po vypuknutí války "osvobozovat východní území Polska, aby tamní obyvatele zachránil před fašistickou agresí" jak se hezky psalo v jistých dobách, dostalo se mnoha našim odbojářů té cti, aby zažili na vlastní kůži pohostinství našich slovanských bratří.
Oranki - Suzdal a nakonec Buzuluk, kdo chce, tak si o tom něco zjistí. Přeci jen naši měli oproti Polákům více štěstí - Katyň. Dost špatně na tom byli mladíci, kteří utekli z Podkarpatské Rusi po maďarské anexi. Ti byli označeni všichni za špiony a hromadně poslání do GULAGU. Možnost přihlásit se do čs. jednotky v Buzuluku bylo pro ně všechny vysvobození z pekla, ale těch Rusínů během 2 let v lágrech umřelo asi 70 procent. Jednoho jsem znal, jmenoval se Ivančov, choval včely na vsi odkud pocházela moje babička. O válce se moc bavit nechtěl, ale i to málo co pověděl, byla síla!! Jatka našich na Dukle se soudruhům moc hodila. Čím méně svědků toho, jak to opravdu vypadá v Zemi, kde včera sežrali to, co měli na zítra nebo jak to pomotal soudruh JuldaFulda, tím lépe.
Největší ironií tohoto všeho je osud našeho prvního nositele zlaté hvězdy hrdiny SSSR npor. Otakara Jaroše. On si těmi bolševickými lágry osobně prošel a komunisty z duše nesnášel. Ovšem po jeho smrti si z něho soudruzi udělali mučedníka a naprosto ho zneužili jako uvědomělého soudruha bojovníka, inu mrtví se nemohou bránit.
S omlouvou: "Vokovické Sorboně"
Jedním z těch našich pilotů v Polsku na podzim 1939 byl Zdeněk Škarvada a některé jeho zážitky z té kampaně jsou popsány v knize NIKDY SE NEVZDÁVAT od Josefa Havla (Nakladatelství Ostrav, Praha 2007).
P.S.
To mustang51: NEPLETEŠ SE.
RSDr. Zdeněk Šmoldas byl jedním významných profesorů na "Vokoviké Sorboně" ( Vysoká politická škola ÚV KSČ v Praze-Vokovicích).
Rodák z Olomouce-Černovíra byl skutečný "kádr" - patřil k čelným funkcionářům AKČNÍHO VÝBORU (Hanáckého) Aeroklubu po Únoru 1948 a významně se podílel na jeho "očistě od reakčních sil".
Je tedy přirozené, že jeho "náhledy a hodnocení" byly VŽDY RYZE TŘÍDNÍ ...
Imrich Gablech, ktorý ešte žije, bol v skupine 8 slovenských letcov, ktorí v lete 1939 odleteli z Piešťan do Poľska. On mal smolu, že ho v septembri 1939 zajali Sovieti. Obvinili ho, že je špión a bol dva roky v gulagu. Skoro zomrel od hladu, po vojne mu kvôli tomu asi osemkrát museli operovať žalúdok. Po dvoch rokoch ho pustili, že zrazu sú bratia a môžu spolu bojovať proti Nemcom. Radšej odišiel do Anglicka, tam sa školil na Spitfiry, ale pre zdravotné problémy (následok gulagu) ho uzemnili. Skončil ako letový dispečer. Po vojne sa vrátil do Československa a po roku 1948 mu to komunisti opäť spočítali.
Aj pri Svobodových jednotkách som čítal, že mnohí z prvých vojakov boli prepustení zajatci z gulagov a boli strašne vychudnutí a zoslabnutí.
Přečti si Leteckou službu od Liškutína, kde tento stav popisuje z hlediska přímého účastníka, nadšeného mladého pilota. Dočteš se, že někteří polští piloti varovali naše chlapy před odchodem k Rusům. Ti kteří to zkusili zkončili v ruských "pracovních táborech" až do doby napadení SSSR Hitlerem, kdy jim umožnili (některým) odejít do Anglie. Nedělám si ale patent na rozum, třeba Ti to někdo vysvětlí zasvěceněji.
ako to skutočne bolo s čs pilotmi v poľsku po 17septembri1939 keď začal sovietsky zväz oslobodzovať poľsko? likvidujem staré LK(od1970)tam som niečo na tú tému čítal od Zd.Šmoldasa(podľa môjho názoru to bol poriadne RUDÝ BOLŠEVICKÝ"NOK")píše o nadšení čs pilotov bojovať proti hitlerovskému nemecku s bratským sovietským národom...
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|