Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 34125 / today visits: 34125 |
Není možné, že celé letadlo bylo v barvě (zašlého) kovu a spodek pod červenou čárou v tmavší šedé? (ta barva na fotce na mě nepůsobí jako moc tmavá)
Damire,
Existuje předpis, který takové zbarvení nařizoval (jak už stihl mezitím napsat Pavel Klouček).
Je to Směrnice č.j. 157 Taj.Let.1946, která byla vydána Ministerstvem národní obrany dne 21.1.1946. Předepisovala zejména označení, to znamená tvar a umístění výsostných znaků a znaky příslušnosti k určité jednotce vojenského letectva, ale také vzhled letadel SNB. To bylo upřesněno určitou opravou směrnice někdy v průběhu roku 1946, neboť původně (leden 1946) byly navrženy pro tři letecké jednotky SNB (oddíly) určité vytipované kódy v běžném tvaru XX-YY, přičemž se měly používat klasické "kulaté" výsostné znaky na křídlech i SOP a běžná kamufláž, která mohla být podle původu patrně různá. Právě toto se změnilo dokumentem č.j. 9090/Taj. let. 46 a to tak, že se zavedlo "civilní" označení typu OK-Bxx (imatrikulace), na SOP sférický výsostný znak, a na rozdíl od vojenských letounů byla předepsáno jednoznačné zbarvení ve dvou odstínech šedé barvy a červené identifikační doplňky.
Uvedu konkrétní znění:
"Letouny, jichž bude let. SNB používat, mají zákl. tón kovové šedi, spodní část křídla a trupu jakož i boky trupu budou v odstínu tmavším, svrchní část nosných ploch v odstínu světlejším, hlava trupu a okraje křídel jsou v barvě šarlatově červené."
Komentář:
- Když se v různých návodech ke zbarvení modelů uvádí doslovné znění "kovově šedá", "šarlatově červená", je to přesná citace předpisu, ať již si za tím dokážeme představit cokoli a jakýkoli odstín. Dokonce by to mohl být třeba i hliníkový bronz známý ze spodních ploch vojenských letadel 1. republiky ( no ne? :-) )
- Všimněte si ale, že podle znění směrnice by v tmavší šedé měly být i celé boky trupu!!
- Červené identifikační doplňky: "hlava trupu" - OK, "okraje křídel" - dost vágní popis (ve známé praxi obvykle náběžná hrana zasahující i do koncových oblouků, nicméně dle předpisu by se to třeba mohlo interpretovat i jako pouze červené špičky/konce křídel!!), naproti tomu v popisu chybí celé červené zbarvení vodorovných ocasních ploch!!
- a následuje otázka každodenní praxe: Víme, že nově vyrobené letouny brzy po vydání Směrnice asi ano (C 10, K 65), později už asi jen standardní zbarvení jako pro běžné vojenské dodávky + červené doplňky. Starší letouny (Spitfire IX, Lavočkiny) také s největší pravděpodobností zůstávaly ve své původní kamufláži.
Damire, ta ukázka lomu světla na modelu Messerschmittu je ovšem naprosto excelentní!!
Damire existuje na to psaný předpis, kde je jasně psáno že spodní plochy mají být tmavší ocelovou šedou, horní světlejší. Omýláme to tu pořád dokola. Barevné fotky se bohužel zatím nenašly a velmi o tom pochybuju i do budoucna...
Skutečná hrana neexistuje, ale pod určitým úhlem světla existuje možnost vypadat jako hrana. Není-li k dispozici nijaký jiný důkaz vedle několika nekvalitních fotografií, jsou možné dvě možnosti - jedna šedá nebo dvě. Zdá se být velmi nechápavé natírat letadla ve dvou odstínech (a tmavší na spodní straně!), ve stejnou dobu, kdy byl stejni typ malovan v jednom odstínu, a jiné typy letadel na spodní straně namalovány v světlejší barvě. Existuje nějaký skutečný dokument, který vysvětluje takovou možnost, a důvod pro to? Nebo nějaké svědectví lidí, kteří tyto letadla malovali?
Pane Procházka tam žádná hrana není a tudíž se tam nemá co lámat. Ostatně jak už tu psal Pavel Klouček i na jiných fotografiích je patrné, že na spodek S-99 byla použita tmavší šedá. Zbytečně špekulujete.
To Pavel Vacek a spol - tak nějak jsem to myslel.
Ale nejsem přesvědčen o tom, že za "ostrou" hranou lomu světla na spodku trupu (na fotce nahoře) začíná jiný odstín barvy. Již několikrát jsem to viděl, že jedna barva na ploše, přes kterou se láme světlo na hraně, jeví se před i za lomem jinak odstínově, ač jde stáleostejnou barvu. Je to klam oka.
Ale netvrdím, že mám pravdu, jen si svůj model postavím jednobarevný...
A když už se v tom tématu tak vrtáme, tady je foto na C10.2, tedy OK-BYB. Vzhledem k tomu, že schéma je dodrženo i na strojích EV-12 (C10.11, OK-BYK), OK-BYH a OK-BYM, tak se domnívám, že minimálně v určitém období bylo schéma aplikováno poměrně jednotně. Roli pak samozřejmě mohly hrát následné opravy.
No já bych řekl, že tam ten červený čumák vidím, jak to vidíte vy? A spodní motorový dekl se tváří jako vyměněný - světlý.
Mám k dispozici kopii fotky OK-BYN na zádech a na ní jsem nepoznal rozdíl odstínů. Pokud je to na originálu tak vidět, tak asi jo... A co ten OK-BYD podle Novinek?
A kdo to tvrdí? Řeč je o barvách, jestli tam je nebo není "rozhraní" ne "hrana" . Prostě mě nenapadá vhodnější název...
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|