Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 5159 / today visits: 5159 |
To VM - viz příspěvek 12, NA, Inglewood. Vyroben byl asi s platenymi a pak byl retro it. Že kdy je ta fotka, dá se to zjistit?
To JD - jedna věc je předpis týkající se třeba premalovani lemu znaků a druhá věc technické řešení padajících letadel. Tam v tom asi taková bramboracka nebyla...
Neodvážím se mít vlastní názor.
1. "Eventually" je nakonec (nepodezírám přítomné džentlmeny, že to nevědí, ale někdo jiný to vědět nemusí).
2. Nevím, jak to bylo v USAF, ale z jiných armád jsou příklady, že předpis byl vydán a aplikován až někdy, pokud vůbec. (jako když Zeman jmenuje ministra)
Tato masina evidentne ma plechove vyskovky...P-51D-20-NA alebo NT? Vzadu Shomova masina... Luzon, Filipiny...
No vždyť to celou dobu píšu. Samozřejmě nemusely být retrofitovány všechny, ale ty jsi úplně na začátku v popisu stavebnice napsal, že všechny stroje ze stavebnice mají kovové výškovky. Já si myslím, že kamo B,C,E,F mají plátěné (pokud se dožily března 1945 tak i kovové) dle informací, ze kdy je fotka na uvedené stroje podle kterých je dělána kamufláž (vždy je v popisu rok 44). Kamo A ,Dje z r.45, takže tam už kovové být mohou.
Je tady ještě jeden náhled na věc uvedený v knize Mustang: The Story of the P-51 Fighter, by Gruenhagen (Arco, 1980), pages 209 and 210: "Two batches of D model Mustangs, under construction simultaneously at Inglewood, introduced the metal covered elevator and change of tailplane incidence. This change occurred with serial numbers 44-63560 and 44-72627 being the 401st P-51D-20NA and the 1st in the assembly lines of the P-51D-25NA airplanes. This change was incorporated at Dallas with the P-51K-10NT and P-51D-20NT and subsequest production and all P-51D aircraft already produced were eventually retrofitted."
Slůvko "eventually" nám tak dává prostor k vlastnímu výběru.
Já ti nevím, mně to příjde celkem logické. Plechový byly od určitých D-20 z Inglewoodu (NA) a u všech D-20 z Texasu (NT), tj. D-5, -10, -15 byly z výroby s plátěnými. Technický pokyn včetně postupu výměny co povolit a co utáhnout je z přelomu únor/březen 45. Je tam seznam strojů k retrofitu v polních podmínkách a seznam strojů kde už to bude z výroby. Vzhledem k podzimním haváriím se na podzim (dle mého) hledalo technické řešení, které se aplikovalo dle uvedeného TO.
Order NA-122, June 1944, 4 000 P-51Ds, production blocks:
P-51D-20-NA: 1 000 ks, 44-63160 až 64159
P-51D-20-NA: 100ks, od října 1944 namísto N-9 montován K-14 gunsight (British Ferranti design), 44-72027 až 72126
P-51D-20-NA: 500ks, od února 1945 montovány výškovky s Alclad potahem a změněn úhel náběhu VOP z 1,5° na 1°, 44-72127 až 72626
Příjde mi to jako svolávačky na auta do servisů. Samozřejmě netuším, zda nějací šikovní mechanici v polních podmínkách nepobili výškovky plechem z Coca Coly.....
M.
Díky Michale, ono se to nedá striktně brát podle toho TO a ani přesně určit, kdo ví jak to v polních podmínkách probíhalo. Každý má tak možnost volby podle svého uvážení.
Jakékoli další postřehy nejen od Michala budou vítány
Ahoj Libore,
dovolím si trochu polemizovat ohledně kovových/plátěných výškovek. Všechny stroje jsou viz níže
P-51D-5-NA: dva výrobní bloky po 400ks, 44-13253 až 14052, první dodávky v březnu 1944
výr. čísla ze stavebnice 413535, 413984, 413298, 413783, 413677, 413893 odpovídají též tomuto výr.bloku
T.O. 01-60-100 nařizující zpětně vyměnit výškovky u všech dříve vyrobených P-51D/K a F-6D/K mám před sebou a u uvedených čísel je potřeba vyměnit plátěné výškovky a změnit úhel stabilizátoru o 0,5 stupně. Interval výr.čísel strojů ze stavebnice je v druhém řádku strojů určených k retrofitu. T.O. byl vydán na přelomu únor/březen 1945 (podle číselné řady ostatních, datum na první straně vpravo nahoře je bohužel zakryté poznámkou o revizi).
Z uvedeného vyplývá, že pouze stroje z r.1945 jsou vybaveny kovovými výškovkami (kamo A,D) a zbytek z podzimu 1944 je má plátěné. nejvíc havárií z důvodu nafoknutí výškovek a následnou destrukcí bylo v září 1944 - 15.
Ještě k retrofitu kýlu na D-5, probíhal na přelomu červenec/srpen 1944.
M.
Děkuji Staníku.
Nyní se pokusím sepsat několik svých postřehů, které by snad mohly někomu pomoci při stavbě a které, na druhou stranu, nikomu nevnucuji .
- výlisky P-51D-5 Chattanooga Choo Choo jsou čisté a bez propadlin až na kořen vrtulových listů (díl H27 a H28), které se zrovna u této stavebnice mají použít a propadliny jsou zrovna na čelní straně
- směrové kormidlo a vlepovaný kýl jsou z jednoho kusu a sofistikovaně uvnitř duté, čímž se případný propad materiálu eliminoval
- výlisky nabízejí pneumatiky pouze s jedním dezénem. Zde je dán prostor pro nějaký brassinový doplněk (nehledě k tomu, že na trhu je v případě variací pneu na P-51 už docela bohatý výběr)
- návod udává zbarvení stropu podvozkové šachty G36, žeber v ní a dílu G35 v barvě kovu. Strop šachty mohl být u některých strojů nenatřený a nanýtovaný na podélné "pásky", které mohly být natřeny třeba Zinc Chromate Yellow podobně jako zadní stěna šachet, kterou tvoří centrální nosník křídla, což je v návodu správně uvedeno; u jiných mohl být celý prostor šachty Interior Green, takže ve zbarvení šachet je ponechán prostor pro modelářovu kreativitu stejně tak jsko ve zbarvení některých dalších prvků, kdy návod uvádí více možností
- některé prameny uvádějí barvu panelu nad přístrojovou deskou Dull Dark Green, návod udává černou (přikláním se také k černé)
- barva podlahy v kokpitu je dle návodu černá. To mělo platit pro dřevěné podlahy, pokud byla podlaha kovová ochranný nátěr nebyl vyžadován (předpis TO 01-60JE-2)
- u sedadla bych spíše než Olive Drab volil barvu Dull Dark Green (předpis AN 01-60JE-2)
- u popisky Step 1 a Step 2 na str. 9 návodu jsou díly pneumatik označeno Q, správně má být G (jde o díly z rámečku G)
- v návodu není uvedeno zbarvení dílů PE44 a H6 v kroku N, mají být černé
- díl H60 (přijímač Detrola) je v návodu uveden, že se má použít pro všechny kamuflážní schémata. P-51D vybavené Detrolou se vyznačovaly dlouhou anténou ukotvenou na vrcholu SOP a vedoucí až do kabiny. P-51D působící u 8. Air Force podle názorů ze zahraničních diskuzních fór Detroly neměly, takže by se až na kamuflážní schéma C tento díl ani anténa neměly použít. Ovšem radiovybavení P-51D bylo i s ohledem na místa jejich působení poměrně komplikované, takže jednoznačně to stanovit nelze. Nehledě k tomu, že dlouhou anténu měly také stroje vybavené rádiem SCR-274-N
- pro vyznavače pacifických Mustangů je dobré vědět, že díly trupu mají na vnitřní straně SOP vyznačeny čtyři otvůrky pro umístění antén varovného systému zadní polosféry, kterými byly vybaveny "long range escorts" operujícími z Iwo Jimy, takže se do budoucna počítá i s Mustangy operujícími tamtéž
- návod u výškovek udává možnost volby kovová/plátěná. Podle sériových čísel letounů, které jsou v kamuflážních schématech, by všechny měly mít výšková kormidla s kovovým potahem (TO 01-60-100)
- nařízení k úpravě křídla stanovuje opět podle sériových čísel, u kterých letounů se má provést zesílení potahu. Jedná se o plochu vedle krytu ukotvení podvozkové nohy na pozici 75, kde měl být přinýtován plech. Podle seriálů by se to mělo týkat všech kamuflážních schémat (TO 01-60J-32) obsažených ve stavebnici
Tak Liborku, všechno nejlepší k svátku
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|