Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 26419 / today visits: 26419 |
Franta FJB: Pěkný model, pěkná fotka. Já už lepší model neudělám, alespoň ve fotkách bych se mohl zlepšit. Fotím to starým Panasonicem, při umělém světle, na makro z ruky a když to zmenším na doporučované rozlišení, tak to za moc nestojí.
Kauza "Štefan": Figurka ve stavebnici podle sdělení Eduardů nebyla zhotovena podle pana Satinského ale podle postavy současného pilota, který čmeldu předváděl. Takže když chcete Štefana, musíte se přizpůsobit. Já také nejsem figurkář, nikdy jsem nedělal ani piloty do mašin (tvrdil jsem, že nejsem sochař), ale tady pro "chlubení se" čmeldou tak nějak sem patří. Protože si občas hraju s měřítkem 1:144 tak jsem to zkusil.
Dělat hodnověrné figurky 1/72 je záležitost pro p. Ješitu. Máte můj obdiv.
Štefan. Nejsem figurkář, neumím objektivně zhodnotit, zda figurka odpovídá standardu měřítka M 1:72. Porovnám-li ji např, s fotkou figurky pana Pávka od fy. MH Models, tak je příliš hrubá, s celou řadou drobných vad povrchu a otřepů. A ani se Štefanovi příliš nepodobá. Figurka měří 26,5 mm, to odpovídá výšce cca 1900 mm. Tak vysoký pan Satinský jistě nebyl. Navíc na fotografii z filmu, podle které byla figurka bezesporu vytvořena, má hlavu mezi rameny, je přihrbený. Figurka je napřímená. Přímo na obličeji jsem se pokoušel odstranit některé podivné faldy, které jsem nedokázal identifikovat. Takže se nakonec víc podobá bustě Járy Cimrmana. Polohu ruky jsem nastavil tak, aby ji měl při stání na křídle položenou na kabině. Spoj jsem musel po slepení vytmelit a přebrousit. Protože jsem nedokázal vymalovat obličej, namaloval jsem si podle vhodné fotografie pana Satinského obtisk. Po aplikaci obtisku na oblý obličej figurky a vypnutí obtisku se charakteristické rysy jeho obličeje vytratily, takže je to jen pilot s knírem bez brady. A tak do Křečovic tentokrát nepřiletěl Štefan, ale jiný „flígr“ Slov-Airu. Nevadí, dioráma s ostatními družstevníky a „vejtřaskou“ stavět nebudu a ve vitríně bude stejně vidět jen zezadu.
Na dolní fotografii jsou u hrdla hadice vidět i zámky hrdla.
Pan Pávek s Otíkem ještě musí dořešit jistou drobnou nehodu, ale zítra se tady určitě ukážou.
No jo, čmelda překrásný. Ještě by to chtělo modrou vejtřasku, pana Pávka, Otíka, Turka, předsedu a další soudruhy družstevníky! A pak by přišla nějaká slepice a pronesla: No to muselo dát práce a přitom taková blbost.
Cmeliak paradny!
Konečně nastal čas dosadit ráhno postřikovače. Nejdříve jsem upravil a sjednotil rozměry vnějších konzol a přilepil je na místo. Vzdálenost osy ráhna od trupu musí cca souhlasit se vzdáleností osy trubky čerpadla od trupu. Kolmost osy objímek konzol na podélnou osu letadla jsem je korigoval vloženou tyčkou do objímek. Jako vhodná tyčka se nakonec ukázala vyřazená jehla ze stříkací pistole Hansa. Po zaschnutí lepidla vnějších konzol jsem lepil konzoly vnitřní. Pro ramena vnitřních konzol jsem v křídle vyvrtal šikmé díry, které mi umožnily výškovou a podélnou korekci polohy objímek konzol tak, aby položená jehla na ně přesně dosedala. S uložením jehly jsem měl problém, neustále mi padala a sjížděla. Nakonec jsem na trup přilepil lepící gumou malý magnet, přiložil jehlu a podle vnějších konzol nastavil stlačením gumy správnou výšku. Ta už se nehnula a vnitřní konzoly bylo možné přesně ustavit a přilepit.
Odlitek ráhna s podložkou od fy. MH je poněkud prohnutý. Ráhno jsem opatrně odštípáním vtoků u podložky oddělil. Vtoky jsou velmi křehké, některé z ráhna odpadly sami, některé šli lehce odlomit. Na samotném ráhně zanechali jen malé otřepy, které jsem zabrousil. Vše s maximální opatrností, abych si neulomil některou z trysek.
Bohužel, samotné ráhno zůstalo mírně prohnuté a nedalo se jednoduše vložit do objímek konzol. Navíc jsem až nyní zjistil, že na ráhně jsou odlité spodní díly objímek. Naštěstí rozteče těchto objímek cca souhlasily s roztečemi konzol. Odchylky byly v řádu 0.1 mm. Ráhno jsem lepil postupně. Po zaschnutí vteřinového lepidla v jedné objímce konzoly jsem lepil ráhno na konzolu vedlejší. Prohnutí ráhna se dalo v rámci pružnosti odlitku opravit, přesnou polohu konzol proti objímkám jsem docílil jemným přihnutím plastové konzoly. Zároveň jsem kontroloval, aby připojovací armatura na ráhnu vycházela proti trubce na čerpadle. Zde si dovoluji tvrdit, že s původními odlitými konzolami bych si neporadil. Doporučuji určit přesnou polohu konzol podle nálitků na ráhně.
Dalším krokem bylo přilepit propojovací trubku k čerpadlu. Odlitá trubka má průměr 1,2 mm a délku 11,3 mm. Já jsem potřeboval trubku délky 8 mm. Zhotovil jsem ji z plastové tyčky průměru 1 mm potřebné délky.
Pak jsem doplnil a opravil nátěry a zbývalo dosadit dveře kabiny a zrcátko. Použil jsem zrcátko plastové doplněné zrcadlovou folií. Od začátku jsem počítal, že dveře budou otevřené, aby byl dobře vidět interiér kabiny. Dveře kabiny jsem přilepil úzkým proužkem hliníkové samolepící pásky, s předem narytou osou otáčení a žlutým nátěrem. Dveře lze nastavit na libovolný úhel otevření. Aby nebylo folii vůbec vidět, zvolil jsem dveře zcela otevřené.
Jak vidíte, zvolil jsem filmového Čmeláka OK-HJC, ale z pozdější doby, kdy dostal červené doplňky - označení Čmeláků, sloužících v pohraničních oblastech západních a jižních Čech. Omlouvám se za nízkou kvalitu fotek, ale pro informaci jsou snad vyhovující. Ještě zbývá dodělat "Štefana" a postavit ho do dveří. To zas někdy příště.
Jehla položená do objímek konzol
Odlitek ráhna s podložkou s viditelným prohnutím
Oddělené prohnuté ráhno
Montáž ráhna na modelu
Celkový pohled na model
Dokončení Čmeláku jsem stále odkládal, především jsem čekal, zda někdo popíše práci s obtisky. Nakonec jsem se do toho pustil sám. Jak už jsem psal, nejdřív jsem si vyzkoušel chování obtisků na imatrikulaci OM-DJW. Zkoušel jsem stahování, „uplavání“, znovu natažení na obtiskový papír. Vše se dařilo a obtisk nedoznal újmy. A tak jsem se konečně odhodlal a obtisky na model nanesl. K lepení jsem použil ADHESOL. Obtisk imatrikulace jsem stáhnul na křídlo a párátkem přesouval na konečné místo. Bez problémů. Pak jsem obtisk vysušil a lehce „zaválcoval“ vatovou tyčinkou. Dokonale sednul mezi prolisy. Žádné bublinky nebo „stříbření“. Stejně bez problémů jsem nanesl i ostatní obtisky. Nakonec jsem všechny obtisky ještě přetřel TENZOLEM. Obtisky jsem stříhal mimo lak. Okraj obtisku nevytvořil žádný schod. Jen vysoký lesk ukazoval, kde obtisk končí. Po přestříkání matným lakem jsou okraje obtisků naprosto nezjistitelné.
Pokud bych měl mít k obtiskům nějaké připomínky, tak drobné popisky jsou vytištěny příliš tučným písmem, což zvláště u víceřádkových popisků působí dost nereálně. Nevím, zda by bylo možné vytvořit popisy s tenčím fontem, ale jinak jenom chvála.
Včera poslal Milan Klouček na toto fórum fotku upevnění plnicí hadice k pravé stupačce Čmeláka. Milane děkuji. Hned jsem se pokoušel hadici, odlitek PU od fy MH Models, napasovat na model. Nepovedlo se. Nahradil jsem ji tedy drátkem s černou PVC izolací o vnějším průměru cca 0.9 mm. PU hadice měla průměr cca 1,1 mm. K zadnímu nosiči pravé stupačky jsem přilepil destičku s půlkruhovým výřezem pro hadici, jako zjednodušený nosič hadice. Drátek jsem protáhl stupačkou. Upevnil k nádrži. Pak jsem upravil délku. Z původní PU hadice jsem odřízl hrdlo a přilepil k hadici nové. Hadice je dostatečně tuhá, že další lepení není potřeba. Viz obrázek.
Nyní zbývá jen přilepit ráhno a vymyslet nějaké bezpečné přilepení otevřených dveří.
Kdo jste neviděli, podívejte se na video, viz odkaz. Je zde několik pěkných záběrů i na detaily Čmeláka. Čerpadlo můžete vidět v 0:07 a 1:38 minutu.
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|