ICM 1:48
Kat.č. 48280
B-26K with USAF Pilots & Ground Personnel
V roce 1961 letectvo Spojených států vrátilo zpět do služby mnoho letadel B-26 Invader, které sloužili během 2.světové války a během korejské války. Nové využití našly při tajných operacích v Jižním Vietnamu, kde byly používány jako taktické bombardéry. Zatímco letouny B-26 byly „oficiálně“ ve výzbroji jihovietnamského letectva, ve skutečnosti je pilotovaly americké posádky. Práce na modernizacích B-26 začaly v roce 1962, pro rozsáhlou modernizaci si americké letectvo vybralo společnost On Mark Engineering Company z Van Nuys v Kalifornii. Zmodernizovaná letadla dostala nové označení B-26K. Tyto letouny byly nasazeny v jihovýchodní Asii a byly umístěny na letecké základně Phanom v Thajsku. Jelikož Thajsko nepovolilo umístění bombardérů na svém území, v květnu 1966 bylo letounům přiděleno staré označení A-26A. I přes konkurenci v podobě tryskových letadel byl B-26K známí jako "nejlepší" zabiják nákladních automobilů. Měl totiž správnou kombinaci palebné síly s odolností a délkou letu. Kvůli přeletům přes pás Laosu byly americké insignie přemalovány pro případ nouzového přistání v této oblasti. V listopadu 1969 byly B-26K vyřazeny ze služby. A/B-26 zažilo službu ve třech válkách a nikdy nebylo úplně vyřazeno, tentokrát však zůstalo navždy ve výslužbě.
Hlavní úpravy provedené On Mark Engineering Company:
- každé křídlo bylo vyztužen od špičky ke kořeni, částečně kvůli vyřešení problému selhání křídla. Další důvod byla instalace osmi napevno nainstalovaných nosníků pro nesení široké škály výzbroje po čtyřech na každém křídle.
- instalací vylepšených motorů R-2800-52W se vstřikováním vody, produkujících 2 500 koňských sil.
- nové vrtulové listy
- lepší brzdy kol
- napevno instalované nádrže na konci křídel
- obě střelecké věže byly demontovány
- kokpit byl upraven a bylo nainstalováno dvojité řízení.
- B-26K dostal o něco větší kormidlo kormidlo oproti tradiční B-26, pro jeho umístění byl trup prodloužen.
- elektronika letadla byla zmodernizována, to vedlo i k jiné instalaci antén na horní a spodní straně letadla.
- nové větší sání k lepšímu chlazení motorů.
Novinka v sobě ukrývá stavebnici amerického bombardéru B-26K (kat.č. 48279) společně se sadou figurek letištního personálu (kat.č.48087). Tímto spojením vznikl zajímavý set vhodný pro stavbu diorama letiště z Vietnamu. Všechny rámečky jsou zabaleny do standardní krabičky s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním obalem. Na něm můžeme obdivovat krásně zpracovanou malbu samotného letadla s personálem na letištní ploše. Po otevření krabičky na modeláře čeká celkem patnáct rámečků ze světle-šedé barvy, jeden s transparentními díly, tři manuály a ve dvou z nich je uvnitř vložený obtiskový aršík. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné, některé krytky mají naznačeny šrouby. Výztuhy na vrchní a dolní straně obou křídel vystupují mírně nad povrch. Na konci křídel jsou umístěny dvě napevno umístěné nádrže na palivo. Bohužel výrobce opomněl na dvě víčka na každé z nádrží, které jsou dobře patrné na fotografiích skutečných strojů. Decentně je naznačené žebrování křidélek. Motory jsou ztvárněny včetně vstupního i výfukového potrubí. Výrobce nezapomněl ani na přípravek pro přesné umístění výfuku. Interiér má naznačenou vnitřní konstrukci, bohužel tím při bližším pohledu vznikly menší propadliny na vnější pravé straně trupu. Kokpit je oproti předchozím verzím nový, s dvojitým řízením. Zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy na obě sedačky. Na dveřích pumovnice můžeme vidět zaslepené otvory pro kamery. Je možné, že se v budoucnu dočkáme ještě verze RB-26K s prosklenou přídí a kamerami umístěnými v pumovnici. Podvozkové šachty jsou v základu vybaveny nadmíru dobře, zapotřebí bude jen doplnit rozvody elektroinstalace a hydrauliky. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Rámečky jsou zabaleny každý zvlášť v pevném PE sáčku pro jejich lepší ochranu před poškrábáním. Manuál je vytištěn na 28 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Pokud by si chtěl modelář vyřezat vlastní masky, může využít šablonu vytištěnou na straně č.24. Součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, nalezneme mezi nimi i budíky pro přístrojovou desku. Vybírat můžeme ze čtyř různých strojů:
- B-26K 64-17651, 56th Specail Operations Wing, 609th Special Operations Squadron, Nakhon Phanom, 1969
- B-26K 64-17649, Davis-Monthan Air Force Base, 1970
- B-26K 64-17645, 56th Specail Operations Wing, 609th Special Operations Squadron, Nakhon Phanom, 1969
- B-26K 64-17679, 1st Specail Operations Wing, USAF, late 1960s.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál:
Rámečky: