ICM 1:48
Kat.č. 48101
Mistel S1
WWII German composite training fighter
Mistel (česky „Jmelí“) měl být náhradou za nedostatek těžkých bombardovacích letadel, kterých se Luftwaffe nedostávalo. Jeho vývoj sahá až do roku 1942, kdy zadalo Říšské ministerstvo letectví návrh na vývoj létající pumy ovládané stíhačkou. Projekt Mistel byl jako celek označován Huckepack, známý taktéž jako Beethoven-Gerät nebo Vati und Sohn. Pro ověření této koncepce vznikl projekt kombinující kluzák DFS 230 s cvičným KI 35, případně s Bf 109F-4. Po dokončení zkoušek obdržel projekt svoje bojové označení Mistel. První varianty Mistelu byly tvořeny středním bombardérem Ju 88 a stíhačem Bf 109. Bf 109 byl upevněn na hřbetě bombardéru Ju 88 pomocí konstrukce připomínající obrácené písmeno V, která spojovala letadla v oblasti centroplánu. Další pomocný nosník byl umístěn mezi konci trupu u ocasních ploch, letouny tak byly mezi sebou uchyceny ve třech bodech. K oddělení stíhače od nosníku mateřského letadla došlo pomocí výbušných nýtů. Stíhač byl dodatečně vybaven spojeným řízením s nosným letadlem, který měl navíc instalovaného autopilota, po jehož aktivaci byla ze stíhacího letounu zajištěna automatická stabilita letu nosiče ve zvoleném směru. Mateřské letadlo, tak po odpoutání řídícího letounu směřovalo v určeném kurzu ke svému cíli. První takto upravený Ju 88 poprvé vzlétl v červenci roku 1943. U bojových verzí byla kabina bombardéru Ju 88 nahrazena speciálně navrženou přídí naplněnou 1,7 tuny trhavin. Pro přelet k bojovým jednotkám bylo možné nasadit klasickou kabinu místo bojové hlavice. Mistel se i přes plánovaný vývoj několika variant vyráběl pouze ve verzi Mistel 1 a Mistel 2 včetně jejich školních verzí.

Novinka v sobě ukrývá stavebnici německého středního bombardéru Ju 88A-4 a stíhačky Bf 109F-4, které spolu tvoří zajímavou kombinaci známou jako Mistel ("Jmelí"). Výrobce tuto kombinaci zabalil do jedné rozměrnější krabičky s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním obalem. Na něm můžeme obdivovat krásně zpracovanou malbu Mistlu S1 v letu. Po otevření krabičky na modeláře uvnitř čekají celkem tři sáčky a manuál s uvnitř přiloženým obtiskovým aršíkem. Největší z PE sáčků obsahuje díly pro Ju 88A-4, celkem pět rámečků ze světle-šedé hmoty a jeden s transparentními díly. Druhý menší obsahuje tři rámečky ze světle-šedé hmoty a jeden s transparentními díly pro Bf 109F a poslední nejmenší obsahuje jeden rámeček s díly konstrukce pro spojení Ju 88 a Bf 109.
Ju 88A-4 (kat.č.48233)
Rámečky pro Ju 88A-4 pochází z roku 2016. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Rytí na povrchu je příjemně jemné, jen některé krytky na hřbetu trupu bude zapotřebí prohloubit. Stavebnice obsahuje i kompletní ztvárnění zástavby obou motorů, které díky tomu lze otevřít. Zapotřebí bude jen doplnit potřebné rozvody z tenkých drátků. Interiér kokpitu výrobce zpracoval detailně, doplnit ho bude zapotřebí minimálně o poutací pasy pro všechny sedadla. Díky rozsáhlému prosklení kabiny bude do celého interiéru kokpitu dobře vidět.
Podvozkové šachty jsou v základu vybaveny nadmíru dobře, doplnit si zaslouží o rozvody hydrauliky. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky. Pro lepší ochranu před poškrábáním je rámeček s transparentními díly zabalen zvlášť v pevné PE sáčku.
Bf 109F-4 (kat.č.48103)
Vznik rámečků sahá až do roku 2006, kdy byly poprvé vydány. Uvnitř druhého transparentního sáčku nalezneme tři rámečky ze světle-šedé hmoty a jeden menší s transparentními díly. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Na některých dílech nalezneme menší otřepy. Spodní díl křídel je bohužel pokrytý jemnou "krupicí", kterou bude zapotřebí přebrousit a následně protáhnout rytí. Rytí na celém povrchu modelu je přiměřené hluboké. Křidélka, SOP a VOP mají naznačené žebrování. Vztlakové klapky jsou oddělené a modelář je může vychýlit podle svých potřeb. Výrobce vybavil stavebnici motorem včetně dvojice kulometů MG17 ráže 7,92mm a jejich zásobníků. Kryt motoru může modelář otevřít. Kokpit je vybavený dostatečně, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. To stejné platí pro elektrické rozvody na motoru a hydrauliky na podvozkových nohách. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky, překryt kabinky je rozdělený na tři části, díky tomu může modelář kokpit otevřít. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před poškrábáním.
Pro spojení obou stavebnic do jednoho celku poslouží poslední a zároveň nový rámeček, který obsahuje tyto potřebné díly. Mezi vzpěrami nalezneme i nové kryty podvozku společně s koly pro stíhačku Bf 109F znázorňující zatažený podvozek.
Manuál je vytištěn na 36 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Pokud by měl modelář zájem o vyřezání vlastních masek pro obě letadla, může využít šablonu vytištěnou na straně č.32. Součástí manuálu je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí, obsahují i přístrojové desky pro Ju 88 a Bf 109. Nově výrobce mezi obtisky zařadil i svastiky rozdělené na dvě poloviny, odpadá tak práce s jejich sháněním od jiných výrobců. Vybírat můžeme ze dvou výcvikových sestav:
- Ju 88A-4 (Mistel S1) w/Bf 109 F-4, German research institute for gliding (DFS), Ainring, Germany, 1944
- Ju 88A-4 (Mistel S1) w/Bf 109 F-4, Nordhausen, Germany, early 1944
Náhled na manuál a rámečky:
