ICM 1:35
Kat.č. 35138
Unimog S 404 Krankenwagen
German Military Ambulance
Unimog byla obchodní značka, kterou Mercedes používal pro svou řadu nákladních a užitkových vozidel, která začala po 2. světové válce jako zemědělská značka. Výrobní sortiment se koncem 40. a začátkem 50. let rozšířil o nákladní vozy, z nichž jedna byla série 404, která se začala vyrábět v roce 1955. Jednalo se o malý (1,5 tuny) nákladní automobil 4x4, který byl poháněn 2,2litrovým motorem M180 řady Mercedes-6. Díky vinutým pružinám oproti listovým, byla jízda na drsném povrchu příjemnější. Systém pohonu všech čtyř kol bylo možné na hladším terénu odpojit a ponechat zapnutý pouze náhon zadních kol, čímž se šetřilo palivo a opotřebení přední hnací hřídele a celkově se zlepšil výkon. Řada 404 byla nejpočetnější z řady Unimog, k dispozici byl podvozek s krátkým nebo dlouhým rozvorem, přičemž kratší varianta byla vyřazena na začátku 70. let, zatímco delší rozvor pokračoval další desetiletí, než byl také vyřazen. Rodící se západoněmecký Bundeswehr byl hlavním zákazníkem, kupoval značná množství Unimogu S 404 jako hlavního tahouna pro své síly, přičemž v jejich službách převzal mnoho rolí. Kromě standardní nákladní verze se rozšířila i verze vozu s pevnou skříňovou nástavbou. Výrobou těchto uzavřených karoserií se zabývali Gias, Harmenig, Zweirad-Union, BINZ, Voll a další. Řada z nich byla vybavena topnou jednotkou, tzv. turbotopením. Postupem času se vzhled těchto karoserií měnil, objevovaly se varianty s různými typy poklopů a oken. Na okna se daly použít i ochranné sítě se štěrbinami pro větrání. Varianta vozů Unimog S s uzavřenou karoserií, v Německu známé jako „Kofferaufbau“, měly nejdelší životnost ze všech nákladních vozů verze S. Vyrobeno bylo okolo 16 000 této varianty z celkového počtu 62 000 vozidel. Vojenská sanitní verze mohla být upravena pro vezení čtyř nosítek pro pacienty nebo v kombinaci nosítek a sedadel. Široké dvoukřídlé dveře v zadní části nástavby usnadňovaly proces nakládání nosítek dovnitř. Sanitky měli namalované velké bílé kruhy s červenými kříži pro snadnější identifikaci. Stejně jako u různých užitkových variant se za provozu objevovaly různé verze karosérii s rozdíly v detailech střechy, oken a tak dále. Celkový počet vyrobených sanitních vozů Unimog S 404 byl podle různých odhadů asi 2000 kusů.
Novinka od ukrajinského výrobce představuje německý poválečný nákladní automobil Unimog S se skříňovou nástavbou v měřítku 1:35. Stavebnice je zabalena do menší krabičku s výklopným víčkem a samostatně řešením vrchním obalem. Na jeho povrchu můžeme obdivovat krásně vyobrazenou malbu samotného vozidla ve zbarvení Bundeswehru. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme celkem sedm rámečků ze světle-šedé hmoty z toho rámečky F1 a F2 jsou spolu propojeny, dva rámečky s transparentními díly, manuál a v něm vložený menší obtiskový aršík. Plast je přiměřeně tvrdý s dobře vylisovanými detaily, dělící rovina je jemná. Stopy po vyhazovačích nalezneme většinou na vnitřních částech několika dílů, kde je zakryjeme v průběhu stavby nebo je snadno odstraníme. Rám podvozku je výrobcem zpracován detailně i přes menší počet dílů sloužící k jeho sestavení. Udržet správnou geometrii pomohou vodící prvky na vnitřní straně obou hlavních částí rámu. Na sestavený rám doplníme následně motor s převodovkou, k motoru postačí doplnit jen rozvody z drátků podle fotografií. Kabina je složena z několika málo částí, její interiér je zpracován kvalitně včetně mnoha detailů. Přístrojovou desku můžeme vylepšit pomocí budíků, které nalezneme mezi obtisky. Po menší úpravě může modelář otevřít dveře řidiče, spolujezdce a případně kapotu motoru. Celou kabinu zakryjeme pomocí plátěné střechy a bočních okének. Zpětná zrcátka jsou ve stavebnici ve dvou provedeních. Sestavení skříňové nástavby nebude složité, složena je jen z několika málo dílů. Vnitřní vybavení budeme ve stavebnici bohužel hledat marně. U střechy skříňové nástavby si může modelář zvolit jednu ze dvou různých variant. Napřed je, ale zapotřebí si vybrat konkrétní vozidlo z nabízených v manuálu. Okénka po obou stranách a dvojitých zadních dveří lze "zakrýt". Kola jsou ve stavebnici vyrobena z černého vinylu. Náročnější modelář může sáhnout po odlévaných z resinu od některého z výrobce doplňkových sad. Transparentní díly jsou krásně čisté, bez jakéhokoliv poškození. Oba rámečky jsou zabaleny samostatně do PE sáčků, díky tomu jsou dobře chráněný před případným poškozením. Manuál je přehledný a provede modeláře celou stavbou bez větších problémů. Vytištěn je na 28 stranách ve formátu A4. Jeho součástí je i barevný rozcestník pro barvy ICM, Revell a Tamiya, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí lak, obsahují i již zmiňované budíky pro přístrojovou desku. Na výběr má modelář ze čtyř automobilů z toho jednoho v tříbarevném zbarvení:
- Unimog S 404 Krankenwagen, unknow unit of Bundeswehr, 1960s
- Unimog S 404 Krankenwagen, 5th Company, 3rd Medical Battalion, Hamburg, 1970s
- Unimog S 404 Krankenwagen, 2nd Company, 10th Medical Battalion, Esslingen, early 1980s
- Unimog S 404 Krankenwagen, 4th Company, 12th Medical Battalion, 12th Panzer Division, 1986
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: