ICM 1:48
Kat.č. 48100
Mistel 1
Mistel (česky „Jmelí“) měl být náhradou za nedostatek těžkých bombardovacích letadel, kterých se Luftwaffe nedostávalo. Jeho vývoj sahá až do roku 1942, kdy zadalo Říšské ministerstvo letectví návrh na vývoj létající pumy ovládané stíhačkou. Projekt Mistel byl jako celek označován Huckepack, známý taktéž jako Beethoven-Gerät nebo Vati und Sohn. Pro ověření této koncepce vznikl projekt kombinující kluzák DFS 230 s cvičným KI 35, případně s Bf 109F-4. Po dokončení zkoušek obdržel projekt svoje bojové označení Mistel. První varianty Mistelu byly tvořeny středním bombardérem Ju 88 a stíhačem Bf 109. Bf 109 byl upevněn na hřbetě bombardéru Ju 88 pomocí konstrukce připomínající obrácené písmeno V, která spojovala letadla v oblasti centroplánu. Další pomocný nosník byl umístěn mezi konci trupu u ocasních ploch, letouny tak byly mezi sebou uchyceny ve třech bodech. K oddělení stíhače od nosníku mateřského letadla došlo pomocí výbušných nýtů. Stíhač byl dodatečně vybaven spojeným řízením s nosným letadlem, který měl navíc instalovaného autopilota, po jehož aktivaci byla ze stíhacího letounu zajištěna automatická stabilita letu nosiče ve zvoleném směru. Mateřské letadlo, tak po odpoutání řídícího letounu směřovalo v určeném kurzu ke svému cíli. První takto upravený Ju 88 poprvé vzlétl v červenci roku 1943. U bojových verzí byla kabina bombardéru Ju 88 nahrazena speciálně navrženou přídí naplněnou 1,7 tuny trhavin. Pro přelet k bojovým jednotkám bylo možné nasadit klasickou kabinu místo bojové hlavice. Mistel se i přes plánovaný vývoj několika variant vyráběl pouze ve verzi Mistel 1 a Mistel 2 včetně jejich školních verzí.
Novinka v sobě ukrývá stavebnici německého středního bombardéru Ju 88A-4 a stíhačky Bf 109F-4, které spolu tvoří zajímavou kombinaci známou jako Mistel 1 ("Jmelí"). Výrobce tuto kombinaci zabalil do jedné rozměrnější krabičky s výklopným víčkem a samostatně řešeným vrchním obalem. Na něm můžeme obdivovat krásně zpracovanou malbu Mistla 1 při bojovém letu. Po otevření krabičky na modeláře uvnitř čekají celkem tři sáčky, manuál a uvnitř přiložený obtiskový aršíkem. Největší z PE sáčků obsahuje díly pro Ju 88A-4, celkem pět rámečků ze světle-šedé hmoty a jeden s transparentními díly. Druhý menší obsahuje tři rámečky ze světle-šedé hmoty a jeden s transparentními díly pro Bf 109F a poslední nejmenší obsahuje jeden rámeček s díly konstrukce pro spojení Ju 88 a Bf 109 a hlavici s výbušninou a novým spodním dílem trupu.
Ju 88A-4 (kat.č.48233)
Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, čisté, bez otřepů, stopy po vyhazovačích jsou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Klapky, křidélka, SOP a VOP lze ve stavebnici rozhýbat, takto se celé letadlo může krásně "oživit". Rytí na povrchu je příjemně jemné, jen některé krytky na hřbetu trupu bude zapotřebí prohloubit. Stavebnice obsahuje i kompletní ztvárnění zástavby obou motorů. Motory může modelář otevřít, ale bude zapotřebí doplnit potřebné rozvody z tenkých drátků různých průměrů. Interiér a celý kokpit ve stavebnici nebude potřeba řešit. Celou sekci podle vyznačení v manuálu odřízneme. Místo kokpitu dolepí modelář bojovou hlavici včetně části trupu. Podvozkové šachty jsou v základu vybaveny nadmíru dobře, doplnit si zaslouží o rozvody hydrauliky.
Bf 109F-4 (kat.č.48103)
Vznik rámečků sahá až do roku 2006, kdy byly poprvé vydány. Uvnitř druhého transparentního sáčku nalezneme tři rámečky ze světle-šedé hmoty a jeden menší s transparentními díly. Výlisky jsou z přiměřeně tvrdého plastu, stopy po vyhazovačích jsou povětšinou na místech kde moc modeláře nepotrápí a to na vnitřních stranách jednotlivých dílů. Na některých dílech nalezneme menší otřepy. Spodní díl křídel je bohužel pokrytý jemnou "krupicí", kterou bude zapotřebí přebrousit a následně protáhnout rytí. Rytí na celém povrchu modelu je přiměřené hluboké. Křidélka, SOP a VOP mají naznačené žebrování. Vztlakové klapky jsou oddělené a modelář je může vychýlit podle svých potřeb. Výrobce vybavil stavebnici motorem včetně dvojice kulometů MG17 ráže 7,92mm a jejich zásobníků. Kryt motoru může modelář otevřít. Kokpit je vybavený dostatečně, zapotřebí bude jen doplnit poutací pásy. To stejné platí pro elektrické rozvody na motoru a hydrauliky na podvozkových nohách. Transparentní díly jsou krásně čiré a přiměřené tloušťky, překryt kabinky je rozdělený na tři části, díky tomu může modelář kokpit otevřít. Rámeček je zabalen zvlášť v pevném PE sáčku pro jeho lepší ochranu před poškrábáním.
Manuál je vytištěn na 28 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Pokud by měl modelář zájem o vyřezání vlastních masek pro letadlo Bf 109, může využít šablonu vytištěnou na straně č.21. Součástí manuálu je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu.
Obtisky mají krásný soutisk a tenký krycí, obsahují i přístrojovou desku pro Ju 88 a Bf 109. Mezi obtisky můžeme spatřit i svastiky rozdělené na dvě poloviny pro obě letadla, odpadá tak práce s jejich sháněním od jiných výrobců. Vybírat můžeme ze tří sestav:
- Bf 109F-4 (Mistel 1), 2./KG 101, St Dizier, June 1944
Ju 88A-4 (combat component of the complex Mistel 1), 2./KG 101, St Dizier, June 1944
- Bf 109F-4 (Mistel 1), 2./KG 101, France, summer 1944
Ju 88A-4 (combat component of the complex Mistel 1), 2./KG 101, France, summer 1944
- Bf 109F-4 (Mistel 1), probably from Einsatzgruppe 101, Burg, autumn 1944
Ju 88A-4 (combat component of the complex Mistel 1), probably from Einsatzgruppe 101, Burg, autumn 1944
Náhled na manuál a rámečky: