Plastic Planet malý Válka Fit test Special Hobby malý
Forum plastikových modelářů
Témata  |  Přidej nové téma  |  Galerie modelářů  |  Fit test / Stavba  |  Nový editor  |  Nápověda
Topics  |  Start new topic  |  Model gallery  |  Kit fit test / kit build                  
 
Plastic Planet velký   Special Hobby velký



denní zobrazení: 97894 / today visits: 97894

 Slovo autor  
Řadit     příspěvků na stránku      

ZOBRAZENÍ: HTML
232) 19.12.2018-00:20  -  KarelD    Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata

No jo, to jsem neřešil - Cool. Jen historickou skutečnost.

231) 19.12.2018-00:07  -  Mirek    Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata

A jak by tam asi k těm přezdívkám přišli, když tam nikdy nebyli, a bojovali celou dobu na Československo-Německé frontě??? Smajlik modelar

230) 18.12.2018-15:41  -  KarelD    Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata


http://www.historickykaleidoskop.cz/3-2010/rinope.html,

Generálporučík František Peřina měl ve Francii přezdívku „Rinope“, což potvrdil i v jednom z filmových dokumentů!
(přesmyčka zvolání „Peřino“)


229) 18.12.2018-14:15  -  THUD    Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata

To sou vseobecne zname prezdivky prece. To sem si nevymyslil.

228) 17.12.2018-23:19  -  Mirek    Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata

A kde přišel Mrázek s Peřinou k těm přezdívkám?

227) 17.12.2018-12:01  -  Lone Star    Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata

"Unteroberst" made my day! Smajlik modelar

226) 17.12.2018-09:42  -  jirka dominec    Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata

Mně se to povídání líbí.


Problém, stejně jako u většiny alternativních historií, je ten, že předpokládáš statickou frontu ČR-Německo od roku 1938 do 1944. Protože Německo  v r 1938 neobsadilo ČR (resp. Česko), nezaútočilo na SSSR, možná ani na Polsko, nedostalo se k rumunské naftě a v r. 1941 mu došel benzín. Od té doby používalo jen letadla na svítiplyn.

225) 16.12.2018-22:39  -   Thud     Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata


První nasazení letounu Hawker Tempest v Československém státním letectvu v roce 1944


 


Československé státní letectvo dostalo v polovině roku 1944 zcela nové stíhací letouny Hawker Tempest Mk. V. Tempesty měly nahradit již boji notně opotřebované stroje Spitfire Mk. IXc pozdní produkce sérii u elitních stíhacích pluků čs. letectva. Zbývající pluky měly být přezbrojeny na letouny Spitfire Mk. IXe, respektive se uvažovalo i o náhradě Spitfirů výkonnějšími North Americany P-51D-25 Mustang. Nakonec však bylo přistoupeno – i k tomu aby nebyla příliš tříštěna typová rozmanitost – na řešení že nejelitnější jednotky dostanou nové Tempesty Mk. V a zbytek zůstane u Spitfirů. Dokonce se uvažovalo o tom, že by Československá republika získala proudové Glostery Meteor, ale z pragmatických důvodů kdy na proudovou techniku nepřecházely v masovém měřítku ani britské perutě se od toho upustilo. Možná zde sehrála i role ve vrozené nechuti použít u prvoliniových denních stíhacích perutí dvoumotorové stíhací stroje, které byly spíše spojeny s nočními dálkovými jednotkami. Otázka Glosteru Meteor tedy zůstala v čistě teoretické rovině, kdy se počítalo s tím že by Meteory mohly postupně vystřídat Mosquita jako přepadové stíhače bránící strategická města před nočními nálety. Ale vzhledem ke slábnoucí aktivitě Jagdwaffe nad naším územím se to vyhodnotilo jako nepříliš aktuální a Mosquita na roli záchytných, i dálkových nočních stíhačů stačila s přehledem.


Německá Luftwaffe v té době zaváděla do výzbroje nejnovější typy svých pístových i proudových stíhačů jako byli Focke – Wulf FW-190D-9, Messerchmitt Me 262 „Schwalbe“ a Heinkel He-162 „Salamander“. Velké obavy vzbuzoval i Dornier Do-335A „Pfeil“ a hrůzu nahánějící proudový bombardér Arado Ar-234 „Blitz“. Ten používaly průzkumné oddíly Luftwaffe i nad naším územím a stávající letecká technika mu neměla jak čelit. Proto českoslovenští letci zavedení rychlých Tempestů velmi ocenili. Tyto robustní britské stroje tak byly určeny především k eliminaci nejnovějších německých typů, včetně proudových strojů. Krom přeletů Arad však nacisté své proudové stroje držely mimo naše území a nechávali si je k boji proti proudům bombardérům pronikajícím na území říše. Přesto se naším letcům povedl památný sestřel, kdy se střetli s těžkým stíhačem Dornier Do-335 „Pfeil“.


Peřina & Mrázek vs. Do-335 Pfeil


Aktéry tohoto střetnutí byli dva nerozluční kamarádi – tehdejší kapitán Karel „Charlie“ Mrázek a František „Rhino“ Peřina. Vzhledem k tomu že šlo o skutečná esa, v té době se slušnými zářezy na kontě (Major Peřina měl v říjnu 1944 na kontě 56 strojů protivníka, kapitán Mrázek 45) byly jejich zbrusu nové Tempesty dekorovány jejich monogramy KM a FP. Stroj maj. Peřiny měl ještě pod kabinou obrázek hlavy nosorožce podle jeho přezdívky „Rhino“. Stroje byly dodány v experimentální kamufláži, kdy horní část nesla Middle earth/Dark grey schéma ale spodní byla v barvě kovu a letadla nesla výrazné žluté pruhy zamezující záměnu s Focke-Wulfy. Tempesty dodané do ČSR patřily k prvním sériim, měly tedy ještě dlouhé „Hispanky“ a jejich aerodynamické kryty byly vyvedeny v národních barvách – červené, bílé a modré – přičemž hlavně byly modré a červené a základna bílá. Aby se předešlo záměně s Focke Wulfy, byly použity i experimentální znaky – klasické čs. kokardy s modrým nebo bílým lemem ovšem s „křídélky“ alá americké výsostné znaky. Několikráte se totiž stalo že britské stroje byly podobně jako starší Typhoony atakovány vlastními stíhači, u Tempestů se tedy dělalo vše aby se zabránilo přátelské palbě. U mechaniků si však Tempest získal poněkud nelichotivou přezdívku „Ropucha“ – kvůli mohutným nýtům, rozměrům a velké tlamě chladiče – to vše jim připomínalo velkou široce rozkročenou žábu. Některé stroje – ten kapitána Mrázka nevyjímaje, tak dostaly od mechaniků pod výfuky namalované žluté „žabí“ nebo hadí oči. Navzdory nelichotivé přezdívce se Tempesty v rukou českých es ukázaly jako neskutečně smrtící stroje. Na Mikuláše 1944 – tedy 4.prosince – narazila hlídka dvou Tempestů ve složení kapitán Mrázek a major Peřina na zbrusu nový Dornier Do-335. Jeho pilot byl zcela zaujat pronásledováním Mustangu a oba stroje překročily naši hranici u Aše.


Kapitán, tehdy již generál Mrázek onen souboj popsal už jako starý pán v roce 1990 takto:


„Letěl jsem s Frantou Peřinou na rutinní patrolu. Němčouři se našemu území už spíše vyhýbali, měli dost starostí s nálety Angličanů a Američanů a dobře si byli vědomi toho jak mnohokráte dostali od našich chlapců na záda. Bylo to v době kdy jim už docházeli zkušení flígři a nahrazovali je zelenáči. Ale ten Němec na kterého jsme tehdy nad Slavkovským lesem narazili zcela určitě zelenáč nebyl. Pilotoval tu nejpodivnější stihačku jakou jsem kdy viděl. Obrovskou bestii, o rozměrech středního bombardéru, s jednou vrtulí tažnou a druhou tlačnou. Nebyla to sice turbína, ale odpich měla tahle příšera více než slušný. Navíc tenhle kousek, na který jsme narazili my, byl – asi aby byl rychlejší, evidentně pouze v barvě laku, leskl se tedy jako nová koruna. Byl jasný den, paprsky se odrážely od jeho stříbrného povrchu. Štval před sebou Amerikána na Mustangovi a ten už toho měl evidentně dost. Taky to nebyl žádný začátečník, protože zběsile manévroval, takže obrovské granáty z němčourových kanonů zatím létaly neškodně kolem něj, ale bylo jen otázkou času kdy ho Skopčák dostane. Naštěstí byl ale hluchý a slepý jako tetřev hlušec na námluvách a jen se hnal za snadnou kořistí. Viděli jsme jak přidal plyn a z výfuků mu vyšlehly plameny. Měli jsme výškovou převahu a tak jsme se na něj pověsili z převýšení. Zavěsil jsem se mu přímo za ocas a vzal ho do zaměřovače. Jeho ocas tvořil dokonalý kříž. Nahmátl jsem spoušť Hispanek a zmáčk to pověstný červený tlačítko. U Tempesta bylo slušně velký. Bum bum bum. Viděl jsem jak mu ulítl kus zadní vrtule, zásah na křídle a z trupu začal unikat bílý dým. To už si ho vzal do parády i Franta Peřina a pořádně ho osolil zprava. Z křídla mu lítaly kusy plechu na všechny strany, ale rozhodně nebyl K.O.. Naopak, nechal Mustanga Mustangem, který to vzal jako šanci a zmizel, ale pilot začal točit se proti nám. A řeknu vám že točil docela slušně. Ale jak bral zatáčku, přitáhl jsem plyn a bum bum bum bum bum – prošil jsem mu celej trup od ocasu k čumáku. Ta potvora ale měla zatím ještě výdrž – i když už trošku víc čoudila. V tu chvíli mu „Rhino“ nadletěl a pustil krátkou dávku před čumák. Uviděl jsem obrovský záblesk letadlu odlítla přední vrtule, pak i zadní a najednou puff – a byl pryč i kryt kabiny – mysleli jsme že mu něco bouchlo v kabině a pilot bude na maděru, ale kdepak – on měl – dámy a pánové – vystřelovací sesli. V té době to byla novinka. Žalostné zbytky jeho korábu padaly k zemi a žuchly do sněhu.


Nahlásili jsme polohu, poznačili si ji v mapě a poslali tam pěšáky s lehkým tankem aby pilota chytli. Pak jsme si to metelili domů, tam si vzali „Dudáka“ (míněn Piper Cub, hojně používaný jako spojovací letadlo) a mazali zpátky. Pěchota už pilota zajala, byl trochu v šoku – nejen z toho vystřelení se z letadla, ale hlavně že jsme ho dostali, vždyť letěl v jedné z Wunderwaffe. Byla to docela šajba Unteroberst z JG 2 „Richthoffen“ Ewald Braüner, v té době měl na kontě něco kolem 150 sestřelů. Až na pár škrábanců mu nic nebylo. Ale uznal že si za to mohl sám. Dokonce „šprechtil“ trošku po našem, protože jak z něj vylezlo, bylo to původem Vídeňák a prý jeho babička byla služka u císaře pána – a byla – světe div se – z Olomouce. „Na ja, mein Herr, já si nehlídala svůj Schwanz a proto vy mě tak snadno dostala, das ist Krieg, nicht wa´?“ Vypadlo z něj že byl vlastně zkušební pilot a neměl se se zbrusu novou stihačkou Dornier pouštět do bojových akcí jenže – jak nám sám řekl – ono se mu po boji stýskalo, přece jen to byl původně stíhač – a tak když viděl toho Mustanga, nemohl odolat a pustil se za ním. Mimochodem, ten přistál nakonec v Líních, patřil pod 356FS, byl to takový bodrý Texasan, ovšem v souboji s Bräunerem vyčerpal všechno palivo a byl bingo, stejně tak měl prázdné nábojové pásy, protože munici vystřílel během „strafování“ německých pěšáků - byl na akci „hit and run“ – něco jako naše „intrudery“ a nějak zapomněl na to že si má hlídat munici a palivo. Ale nutno říci že měl sakra kliku, protože na letadle neměl ani jeden zásah. Z Dorňase zbyl jen kus zadní části, na kormidlech měl bavorskou šachovnici. Vzali jsme si to domů jako trofej a pověsili „ v Klubu“. Amík – nějakej Freddie Dauer z Fort Worthu putoval do klubu s náma na „Plzeň“ a Rakušák do basy. Ale co se s nima stalo po válce nevím. Ale ten kus Dorniera visel v Prostějově ještě před dvaceti lety jako jedna z nejcennějších trofejí, žádný jiný letec, krom Franty a mě neměl tuhle příšeru na kontě, bylo jich málo… Já si ji pak měl možnost po válce zkusit u Anglánu v rámci „evaulation programu“ a bylo to neskutečný stroj, rychlý a velmi stabilní při střelbě. Kdyby tehdy ten „Fredík“ tak nemanévroval určitě by neměl šanci. Když střílel z kanonů byl to neskutečný ohňostroj, útočili jsme s tím na dálkově řízené Bostony z přebytků a stačila jedna rána ze všech laufů a letadlo šlo dolů v plamenech roztrhané na kusy. Ještě že náckové nedovedli zařadit Dorniera do výzbroje včas, byl by to masakr.“


 


Tolik kapitán Mrázek, sestřelený Dornier byl Do-335A-0, patřící do Test Kommando von Jagdwaffe TK-1 v Bad Tölz. Jeho pilot Ewald Bräuner sice původně patřil do stavu JG-2 „Richthoffen“ ale 150 sestřelů si vymyslel, podle oficiálních záznamů měl na kontě pouhopouhá dvě vítězství, byl totiž více méně úředníkem, kancelářskou krysou, nežli aktivním stíhacím letcem. Během bitvy o Británii sestřelil na Bf-109E-1 Hampden a během operace Barbarosa Po-2. Jiných bojových úspěchů nedosáhl, ale po zranění během útoků Kaťuší na jeho základnu byl převelen do zázemí, i díky přímluvě jeho tehdejší milenky z řad vysoké německé šlechty, která měla vliv na nejvyšší představitele III.říše. Ewald Bräuner zemřel v roce 2014, ve věku 100 let ve Winterbergu. Pilot Mustangu Lt. Freddie Dauer, dosáhl do konce války tří sestřelů a svoji bojovou kariéru ukončil až v roce 1981 coby plukovník USAF, kdy se během své dlouhé letecké kariéry účastnil mj. války ve Vietnamu ( zde zaznamenal 1x sestřel MiG-17). V roce 2018, kdy mu bylo 92 let žil v Salemu, v Oregonu.


 


Upozornění: Tento článek je čirou autorskou fikcí, byť je částečně inspirovaný skutečnými osobami a událostmi, které se nikdy nestaly – ale stát mohly.


 

224) 16.11.2018-07:28  -  Smutný dedko Thud    Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata

Jaky paměti ?

223) 15.11.2018-22:41  -  jenda    Thud a historicko-politické informace. Ať se nezanáší jiná témata

Thude, kdybys ty paměti vydal knižně, tak by ti to možná hodilo nějakou kačku a nemusel bys pořád skuhrat, jak jsi chudej.

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  
Skoč na stránku:
Přidej odpověď do diskuse / Reply to this topic
Je potřeba provést autorizaci
Váš e-mail / your e-mail:
K provedení autorizace není potřeba registrace ani heslo, stačí jeden klik. Autorizaci potvrdíte kliknutím na odkaz, který bude zaslán do Vaší emailové schránky. Pokud se e-mail neobjeví ve složce 'přijatá pošta' zkontrolujte spam koš svého mailboxu. Vaši e-mailovou adresu můžete použít pro autorizaci více zařízení.

Your device is currently unauthorized. No registration or password is needed; only one click is enough to be authorized. The authorization link will be sent to your mailbox. Follow instructions sent via the e-mail. If no message appears please check your mailbox spam folder. Your e-mail address can be used for more device.
Autorizací souhlasíte s pravidly a zásadami fóra



Nápověda

Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?".

K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu, po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi. 3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na příspěvek.

Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu (povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd)

Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC:


Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu):
1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový"
2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480.
3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE)
5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V)
6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze.


UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
  • Pro odesílání příspěvků nebo zakládání témat je nutná autorizace.
  • Základním tématem fóra je plastikové modelářství a věci s ním související. Příspěvky na základní téma i jakékoli jiné téma budou tolerovány při dodržení zákonných norem, pravidel mezilidské slušnosti a těchto pravidel a zásad.
  • Příspěvky pište spisovným jazykem, který lze prokládat slangovými výrazy. Vulgární příspěvky a příspěvky obsahující sprostá slova nebudou akceptovány.
  • Před založením nového tématu si pomocí vyhledávače nejprve ověřte, jestli v minulosti stejné téma nebylo již založeno. Obdobně postupujte před napsáním nového dotazu, protože mohl být za dobu existence fóra již zodpovězen.
  • Respektujte elementární pravidla slušného chování. Můžete vzájemně vyjádřit nesouhlas s názorem druhého, napadání však tolerováno nebude. Stejně tak nebudou tolerovány subjektivní neetické a neslušné výroky směřující na konkrétní osobu nebo skupinu osob. Snažte se vyvarovat slovních narážek. Neprovokujte a nereagujte na provokující příspěvky. Nepřenášejte na fórum své spory mající základ ve vašem soukromém životě či podnikatelské činnosti.
  • Přispívání jednotlivce pod více identitami (nicky) nebo přebírání jmen či identit jiných uživatelů mající za účel např. matení ostatních nebo jejich cílené napadání nebude tolerováno stejně jako příspěvky mající povahu spamu. Za spam je považováno opakované odesílání krátkých či nesmyslných příspěvků bez informační hodnoty, příspěvků s obsahem diametrálně odlišným od ostatních příspěvků v tématu a příspěvků obsahujících převážně „smajlíky“.
  • O nevhodnosti či závadnosti příspěvků v návaznosti na tato pravidla a zásady rozhoduje poskytovatel služby, který si vyhrazuje právo odstranit příspěvky, jejichž obsah je v rozporu s pravidly a zásadami a v krajním případě zamezit uživateli přístup. Poskytovatel služby není povinen dohlížet na obsah příspěvků ani vyhledávat jejich případný protiprávní obsah.
  • Dotazy na poskytovatele služby je možno podávat e-mailem na forum@plasticplanet.cz.
  • Šíření ilegálních kopií knih, publikací, časopisů, zvukových a obrazových záznamů pořízených na přenosná média (např. videokazety, diskety, disky CD nebo DVD) není povoleno. Příspěvky obsahující takové nabídky budou odstraněny.
  • Při publikování fotografií či jiného obrazového materiálu mějte neustále na paměti, že tyto materiály mohou podléhat autorským právům ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon. Případnou právní odpovědnost při porušení autorských práv ponese výhradně uživatel, který takový materiál zveřejnil.
  • Kliknutím na tlačítko „zde“ v autorizačním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, které vstupuje v účinnost 25. května 2018, zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 480/2004 b., o některých službách informační společnosti, ve znění pozdějších předpisů.




1714125344.574 forum