Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 68693 / today visits: 68693 |
Naši stateční hoši na „Hurikánech sestřelují hitlerovské velkolétadlo
5.února 1939
Naši letci čelili převaze Hitlerčiků i v nových stihačkách „Hurikán“. Stroj z britské továrny „Hawker“ byl vítaným příspěvkem nové anglické vlády, kdy kolaborantský premiér Chamberlain resignoval ve prospěch bojovníka Churchilla. Stihačky „Hurikán“ byly dodány jako válečná pomoc těžce zkoušenému Československu spolu s bombardéry Vickers. Vlivem neblahých událostí se nepovedlo dovésti do konce a sériové výroby domácí stihačky Avia B.35 a B.135 ale licenčně vyráběné stihačky „Hurikánů byly beztak lepší volbou. Podobně jako bombardéry Vickers byly snadné na údržbu a velmi odolné vůči poškození v boji. Kapitán Alois Vašáko spolu s poručíky Rudolfem Dobromyslem a Ferdinandem Šotonou sestřelili v kokpitu „Hurikánů“ několikero německých stihačů, včetně obávaných „létajících torpédoborců“ už v prvních dnech po dodání do republiky. „Hurikány“ se ukázaly jako dokonalé stroje pro boj s německými bombometnými velkoletadly. Poté, co byl napaden čtveřicí československých stihačů, zřítil se německý velkoletoun typu Junkers v prostoru Lesné na Třebíčsku. Tento velkoletoun, použivaný před válkou jako létající výletní parník pro průmyslovou a uměleckou smetánku hitlerovské třetí říše, i republiky výmarské nyní skončil jako žalostný vrak v brambořišti vysočiny českomoravské. Stroj letěl bombardovati republiku ze základny v berlinském letišti Tempelhof. Vzhledem k tomu že šlo však o letoun relativně pomalý, nepovedlo se mu proniknouti dostatečně hluboko do našeho území pod pláštíkem noci a nad ránem byl tedy spatřen leteckou hláskou v prostoru Slavonic a byly na něj navedeny stihačky. Musíme oceniti že osádka velkolétadla se bránila urputně, ale naši stateční hoši byli podobni zuřivým sršňům a hitlerčik neprolétl.
Provrtán mnoha zásahy z palubních velkorážných děl „Hurikánů“ byl zasažen mnohokráte po celé délce trupu, křídel i ocasu. Pilotní budka byla zasažena velmi vážně, oba němečtí piloti byli raněni a poté co byly tři ze čtyř motorů zapáleny, letoun spadl na ono pole v katastru obce Lesná. Polovina osádky v boji s našimi stihači padla, zbyli byli internováni v táboře zajateckém. Kapitánem byl Leutnant zur See Freiherr Willibald von Windhutte. Když naši vojáci jej zajali, zmateni byli z jeho hodnosti námořní, ale to jim osvětleno bylo že letoun jeho zařazen byl ku spolku vzduchoplaveckému, kam vzducholodě spadaly. Cennější byl však náklad, který stroj vezl, protože
se ukázalo že měl shazovati zásoby zbraní a munice záškodníkům německým z Freikorps na jihlavsku, jakož i továrnu Baťovu v Třebíči Borovině bombardovati. Z tohoto vzdušného mače vyšli naši hoši jako vítězové a německý sup neprošel !
Dobová terminologie :))) a troška propagandy. Jinak je to Wellington, páč uvažuju že si hodím nový Airfix ve what ifu.
On to vlastně nemusel být Wellington. Ale ani jiný bombardér s kanónovou výzbrojí jsem nenašel.
No, Wellington měll obvykle jen kulomety. To se nedivím, že to Němce zaskočilo.
Shoďte pumy na Svinibrod !
Dne 7.1.1939 shodila letka bombardérů Vickers dálkového letectva Československého Armádního Letectva pumy z rozkazu prezidenta republiky dr. Emila Háchy na Svinibrod. Noční nálet byl podniknut ze základny Planá, kde byly t.č. bombardéry Vickers bázovány. Českoslovenští letci čelili během náletu útokům hitlerovských stíhačů, ale díky účinné palbě z palubních děl se podařilo útočící německé stihače plně odrazit. Cílem náletu byly dílny a továrny v průmyslové části města. Všechny stroje, pod velením majora Vratislava Vojáčka se vrátily bezpečně na svoji základnu. Stroj poručíka Františka Chábery byl zasažen střelbou hitlerčíků, avšak poškození bylo marginální, i díky odolné konstrukci, jíž je bombardér Vickers pověstný. Palubní střelci si nárokovali poškození minimálně jednoho nacistického stihače.
Ze zkoumání v Bundesarchivu, provedeného mnou v létě 2018 se ukázalo že palubní střelec čet.Otmar Lánský, z posádky poručíka Františka Chábery sestřelil německou noční stíhačku Bf 110C, jíž velel Unteroffizier Edmund Hänkel. Ten byl střelbou z palubních zbraní českého stroje těžce raněn do oblasti hrudníku a ramen a při pokusu o přistání byl Zerstörer poškozen, přičemž míra poškození byla odhadnuta na 75%. Jeho palubní střelec/radista Fährnrich Alfred Gruss vyvázl bez zranění. Minimálně ještě jeden stroj Unteroffiziera Freiherr Ferdinanda von Breischewitz s palubním střelcem Fähnrichem Peterem Schaumem byl odvetnou palbou mírně poškozen, avšak stroj se vrátil na základnu. I když českoslovenští letci popisovali souboj s vícero stíhacími stroji, ve skutečnosti byli vystaveni útoku pouhých dvou Zerstörerů. Osádky obou strojů si nárokovaly Vickers poručíka Chábery jako sestřel dosazený ve spolupráci, ale šlo jen o pouhé přání, té noci nebyl žádný československý bombardér typu Vickers sestřelen.
Německá stíhačka Bf 109D poručíka Berndta Berna však v prostoru Kvildy sestřelila t.d. obstarožní československý bombardér Marcel Bloch/Aero M.B.200. Palubní technik/střelec čet. Antonín Malínský zahynul následkem střelných poranění z palubních zbraní Messerschmittu. Velitel letounu podporučík Josef Bartoň však posadil poškozený stroj na lesní paseku, což robustní konstrukce francouzského bombardérů přežila. Letoun však přišel o obě části křídla a byl vykázán jako neopravitelný. Maďarské eso, poručík Arpád baron Kanóly si nárokovalo československou Avii Bk.534 IV. Série. Ke ztrátě skutečně došlo, pilot – důstojnický čekatel Jan Habán padl. Baron Kanóly sestřelil „pětistovku“ v kokpitu Fiatu C.R.32 „Chirri“. Habánovi kolegové si však pro změnu nárokovali dva sestřelené Fiaty. Poručík Pavel Jonáš a důstojnický čekatel Eugen Slávik skutečně sestřelili jeden letoun tohoto typu, není však zcela jisté, kdo vypálil osudný výstřel. Obětí se stal Fiat C.R.42 poručíka Aladára Kanoscze. Pilot se zachránil na padáku. Velmi těžce poškozen – ale opraven – byl stroj Fiat C.R.32bis „Super Chirri“ podporučíka Gulji Széketa. Střela z kanonu Avie BK mu perforovala blok motoru a on musel nouzově přistát poblíže Dunaje. Podporučík Gulja Szekét i přes neslavný začátek kariery nakonec ve válce s Československem dosáhl osmi sestřelů jistých a dvou pravděpodobných. Padl až v roce 1944 v souboji se stíhačkami Lighting USAAF.
Tak to dopadá, když je sestřičce líto pacienta a pustí ho k pc místo večerníčku a navíc mu zapomene dát prášky.
Aha, tady.
Nevíte kde se lze dohmátnout novinek od Academy ? Jejich stránky vypadají dva roky neaktualizované....
Teda nevím, kde ho mají za 1250,-, já ho kupoval za 1000,-. Neporovnával jsem, Tamku X nemám.
Mr. Thud, myslel jsem sem, že je to Váš chlívek, tak proč byste měl mlčet?
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|